Andere tijden

Recensie Battle of the Sexes

Jeroen van Bree
om 08:56

De makers van Battle of the Sexes konden het natuurlijk niet vermoeden toen ze aan dit project begonnen, maar deze film over de (on)gelijkheid tussen mannen en vrouwen krijgt een extra lading in tijden van Weinstein en #metoo. Centraal staat de tenniswedstrijd tussen Billy Jean King (Emma Stone) en Bobby Riggs (Steve Carell) in 1973. Riggs, toen 55 jaar oud, had zijn successen als tennisser ver achter zich liggen. Maar de geboren showman ziet een kans om weer in de spotlights te komen met het uitdagen van King, die dan al negen grandslamtitels op zak heeft.

Battle of the Sexes

Waar Borg/McEnroe – die andere recente tennisfilm – een belangrijke wedstrijd gebruikte om bij een bekende speler naar binnen te kijken maakt Battle of the Sexes de omgekeerde beweging. De wedstrijd tussen Riggs en King wordt gebruikt om de blik naar buiten te richten, op de maatschappelijke beweging die destijds gaande was: de strijd van vrouwen om zich te ontworstelen aan de wurggreep van de mannelijke dominantie.

Gelijkwaardig

En het geval Weinstein roept meteen de vraag op hoeveel er daadwerkelijk veranderd is. Ja, de strijd voor gelijk prijzengeld voor vrouwen die Billy Jean King in de jaren zeventig aangaat is beslecht, hoewel dat nog meer dan veertig jaar zou duren. En nee, de neerbuigende manier waarop commentator Howard Cosell zijn mede-commentator Rosie Casals als een klein kind behandelt – een terloops, maar krachtig beeld in de film – zou nu niet meer kunnen. Maar door alle onthullingen die zijn losgekomen dringt de vraag zich op hoe veel gelijkwaardiger vrouwen nu echt aan mannen zijn geworden. Hoeveel van die gelijkwaardigheid is eigenlijk alleen voor de bühne en wordt weer afgepakt als de camera’s uit zijn?

Lichtvoetig

Maar zoals gezegd, de makers konden deze verbinding met de actualiteit niet vermoeden. Wat Valerie Faris en Jonathan Dayton hebben gedaan is een krankzinnige mediastunt – zelfs naar huidige maatstaven – gebruiken om een onderhoudend en vrij lichtvoetig verhaal te vertellen over een tijd die voor velen verstikkend was. Als opmaat naar de wedstrijd zien we hoe King haar eigen tennistournee voor vrouwen in het leven roept als antwoord aan tennispromotor Jack Kramer (Bill Pullman), die het vrouwentennis maar helemaal niks vindt. We zien ook hoe de getrouwde King valt voor een vrouw, haar kapster Marilyn Barnett (Andrea Riseborough). Die romance wordt mooi neergezet – je krijgt spontaan zin om je haar te laten knippen – maar neemt vervolgens wel een te groot deel van de film in beslag.

De vaart komt er pas weer in als Carell heerlijk op dreef komt met de capriolen die Bobbie Riggs uithaalt in de aanloop naar de wedstrijd, wat een paar smakelijke scènes oplevert. Toch zou je de manier waarop de film met Riggs als personage omgaat problematisch kunnen noemen. De makers lijken te suggereren dat hij alleen maar een show aan het opvoeren is en niet écht vindt dat vrouwen alleen nut hebben in de keuken en de slaapkamer. Er wordt uiteindelijk een soort boys-will-be-boys-sfeer gecreëerd rond zijn personage. Dat is waar de film scherpte mist en een kans laat liggen. Het echte gevecht gaat Battle of the Sexes uit de weg. En daarmee strijkt prettig entertainment glad wat in deze tijden misschien juist moet schuren.

3 / 5