Het slagveld thuis

Recensie Thank You for Your Service

Jeroen van Bree
om 09:03

Soldaten die terugkeren uit Irak moeten hun ervaringen daar verwerken en tegelijkertijd het leven met hun gezin weer oppakken. Regisseur Jason Hall laat in zijn krachtige debuut zien wat voor ravage het slagveld aanricht, ook bij degenen die met al hun ledematen intact terugkeren.

Thank You for Your Service

De oorlogen in Afghanistan en Irak hebben hun weg naar het grote scherm al regelmatig gevonden. Ze zijn dan ook zowel een bron van waargebeurde verhalen van heldendom (Lone Survivor, American Sniper) als een passende achtergrond voor vervreemding en absurditeit (Billy Lynn’s Long Halftime Walk, War Dogs). Het regiedebuut van Jason Hall – als scenarist van American Sniper genomineerd voor een Oscar – slaat een andere richting in. Thank You for Your Service zoekt niet naar de spanning of de adrenaline van het slagveld en serveert de kijker ook geen zoete gevoelens van wraak of gerechtigheid. Deze film toont ons wat thuiskomen betekent voor deze mannen.

Rauw

Het gelijknamige non-fictie boek van Pulitzerprijswinnaar David Finkel vormt de basis voor het script dat Hall zelf schreef. En met de verhalen van gewone soldaten als grondstof levert hij een zelfverzekerd regiedebuut af: een zeldzaam rauwe, in de realiteit gegronde film over wat oorlog teweegbrengt. We maken kennis met Adam Schumann (Miles Teller) en Tausolo Aeiti (Beulah Koale), die samen met hun kameraden terugkeren uit Irak en thuis hun leven met vrouw en kinderen weer proberen op te pakken.

Invoelbaar

Wat Thank You for Your Service zo bijzonder maakt is dat Hall erin is geslaagd de schuld en wroeging van de veteranen invoelbaar te maken zonder ons telkens met flashbacks in Irak te plaatsen. Hij gebruikt een aantal heftige oorlogsscènes gedoseerd aan het begin en einde van de film, met maximaal effect. Maar hij laat vooral de pijn en radeloosheid zien van de thuiskomers en hun geliefden. Teller als Adam Schumann en Haley Bennett als zijn vrouw Saskia treffen precies de juiste toon als het stel dat moet omgaan met een trauma dat hun leven ontwricht, maar tegelijkertijd hun chemie en gevoel voor humor nog niet verloren heeft.

Ster

Maar de echte ster van deze film is debutant Beulah Koale, die van de Amerikaans-Samoaanse Tausolo (‘Solo’) een rijk geschakeerd portret maakt van een krijger die de weg kwijt is. Hall heeft in zijn scenario Solo en Adam dichter bij elkaar gebracht dan in het boek en een aantal andere personages weggelaten. Dat werkt erg goed om een emotioneel hart aan de film te geven. Een aantal andere ingrepen van de filmmaker zijn helaas iets minder geslaagd, zoals het criminele uitstapje dat hij Solo geeft en de abrupte wijze waarop hij het verhaal afwikkelt.

Thank You for Your Service maakt tastbaar welke ravage deze oorlog aan het thuisfront heeft aangericht. De film stelt niet de vraag of dit het waard was. En ondanks enkele schrijnende scènes over de bureaucratische jungle waar veteranen in verzeild raken wordt ook ‘het systeem’ niet echt aangeklaagd. Hall gaat net als David Finkel in zijn boek de politieke vragen uit de weg. En dat is een begrijpelijke keuze. De kracht van deze film zit erin dat recht wordt gedaan aan de ervaringen van deze mannen en hun families. Wat we verder doen met de inkijk die Thank You for Your Service ons gunt is aan onszelf.

4 / 5