Meditatieve chaotische western

Recensie Mimosas

Jorn Beuzekom
om 09:53

Mimosas is door diens eigen regisseur Oliver Laxe beschreven als een spirituele western, en dat dekt perfect de lading. De prachtige wijde shots van het Atlasgebergte, een collectie excentrieke eenlingen en religieuze ondertonen en meditaties op de Islam. Toch is Mimosas in die serieuze toon en filosofische tendensen veelal komisch en verfrissend.

Mimosas

De film is verdeeld in drie delen, afgeleid van de drie verschillende gebedshoudingen uit de Islamitische doctrine. Mimosas toont hoe de wens van de oude man Ikram, namelijk dat hij wordt begraven in zijn geboortedorp, een grote karavaan door het Atlasgebergte leidt en hoe die karavaan, nadat Ikram onderweg sterft, uiteen valt. Centraal in de film zijn Ahmed (Ahmed Hammoud) en Saïd (Said Aagli), twee verstotelingen, en Shakib (Shakib Ben Omar), een excentrieke en vreemde gelovige die er door zijn baas op uit wordt gestuurd om het lijk van Ikram veilig aan te laten komen. De drie mannen worden onderweg geteisterd en getest, maar alle drie lijken ze aan hun belofte aan Ikram vast te willen houden.

Amateurs

De personages zijn genoemd naar hun acteurs, en dat is niet zonder reden. Oliver Laxe rekruteert voornamelijk amateurs in zijn films. Dat geeft Mimosas een bijzondere en verfrissende toon. Met name Shakib, die van zichzelf al een nogal vreemde manier van bewegen heeft en dat in de film niet onderdrukt, floreert als acteur in het onherbergzame landschap. Het doet denken aan Bruno Dumonts beruchte casting van amateurs, en net zoals in diens films, geeft het Mimosas een interessante charme en verrassende lichtheid te midden van zware thema’s als sterven en het geloof. Die twee kenmerken van de film, de lichte humor en de zware meditaties, worden steeds perfect afgewisseld en Mimosas’ tempo is precies goed. Toegegeven, soms kan de film wat langzaam overkomen en sommige shots zijn ellenlang, maar dat is juist wat we kennen uit de western, en zeker niet storend met zo’n mooie setting en zulke prachtige beelden als die van Mimosas.

Non-lineair

Mimosas begint als een traag, maar lineair verhaal. Er wordt weinig gezegd en we zien vooral shots van de omgeving en de groep mensen. Wanneer de meeste mensen van de karavaan vertrekken en Shakib, Ahmed en Saïd overblijven in het gebergte met het lijk van Ikram, beweegt de film zich steeds meer naar een non-lineair narratief, met sprongen in de tijd, onbegrijpelijke gebeurtenissen en scènes die we eigenlijk niet kunnen thuisbrengen in het verhaal. Vanaf het moment dat Mimosas die ommekeer maakt, lijken we vooral nog in het hoofd van Ahmed te zitten, die hevig in conflict is met zichzelf, God en zijn doel.

Op die manier blijft Mimosas boeien, en zelfs als het op het einde een abstracte en filosofische film wordt, bieden de hoofdpersonages houvast en trekken zij de kijker door het prachtige landschap, de diepe meditaties en het heerlijke chaotische plot.

4 / 5
Mimosas is nu te zien in 7 bioscopen.