Ambitieus, groots, maar ook intiem

Recensie Human Flow

Jorn Beuzekom
om 09:54

Gewapend met iPhones, drones en een waarschijnlijk onuitputtelijk budget, reist Ai Weiwei de wereld over om de ontelbare vluchtelingenstromen op film vast te leggen. Ai probeert met dit ambitieuze project de abstracte problematiek in kaart te brengen, maar deze ambitie hangt als een schaduw over de prachtige portretten van individuele gevallen in Human Flow.

Human Flow

Ai reist naar onder andere Irak, Griekenland, Turkije, Bangladesh, Kenya, Gaza en Mexico, en volgt daar de vluchtelingen en de instanties die zich tegen hen verzetten of zich over hen ontfermen. Ais reis levert ten eerste prachtige beelden op. Door shots van een drone zien we de vluchtelingenstromen als geheel, de mensen als collectief, maar door Ais iPhone zien we ontroerende portretten van individuen. Daarbij belicht Human Flow de problematiek die al jaren onderbelicht is. Hij trekt de kampen in en laat zien wat daar gebeurt, hij toont de statistieken van het probleem, hoe de gevluchte mensen worden behandeld tijdens hun reis en bij aankomst op een veiligere plek. Het thema is urgent, en dat is het al jaren, dus Ai Weiweis portret van de vluchteling komt, als niet te laat, precies op tijd.

Onnodige cameo’s

Ondanks de urgentie van de film, de belangrijke politieke boodschap en Ais vaardigheid in het vastleggen van de situatie, vertoont Human Flow nogal wat grootheidswaanzin en andere kwalen. Ai springt zonder causaal verband van het ene land naar het andere, en in die transities komt er regelmatig een half gerelateerd citaat van een oude Perzische dichter of een klassieke Boeddhistische monnik, alleen verwant aan de film wegens een geografische of religieuze achtergrond die de betreffende schrijvers met de vluchtelingen delen. Verder zien we regelmatig zonder duidelijke reden Ai Weiwei in beeld verschijnen. Door zijn glimprollen verliest Human Flow wat van zijn geloofwaardigheid, en bijna ieder shot waarin we Ai zien lijkt wat overbodig.

Ambitieus

Aan de andere kant zien we Ai misschien juist omdat een dergelijke documentaire niet objectief kan zijn. Ai is zich hier zeker van bewust, maar het weerhoudt hem er niet van zijn project zo groots mogelijk aan te pakken. Dit is juist waar Human Flow het meest onder lijdt. Hoe maak je een documentaire over een probleem dat overal op de wereld te vinden is? Hoe belicht je dat probleem genoeg en hoe generaliseer je individuele zaken van dat probleem niet? Ais antwoord: laat de film een krappe 2,5 uur duren. De duur van de film is uiteindelijk wat de urgentie van het probleem de nek om doet; na twee uur beelden van lijdende mensen en ontheemde groepen komt er minder kracht achter die beelden.

Toch, ondanks de zwakke punten in de film, zouden we wat mij betreft Ai moeten toejuichen. Iedere poging orde te scheppen in de chaos van de vluchtelingenproblematiek mag gewaardeerd worden, en Weiweis film toont nieuwe inzichten en ongekende persoonlijke en intieme ontmoetingen met hen die volledig ontheemd zijn en weinig goede vooruitzichten kunnen koesteren.

3.5 / 5
Human Flow is nu te zien in 3 bioscopen.