Game on

Recensie Jumanji: Welcome to the Jungle

Ianthe van Beuningen
om 10:31

De jaren 90-klassieker Jumanji heeft in de afgelopen twintig jaar een flinke hoeveelheid nostalgie verzameld onder diverse leeftijdsgroepen, resulterend in onder meer videogames, een animatieserie en de nog altijd populaire ‘What-year-is-it?’-meme. Dat er na deze twee decennia toch nog een vervolg in de bioscopen draait, brengt bepaalde verwachtingen met zich mee…

Jumanji: Welcome to the Jungle

Vier tieners vinden op school een computerspelletje uit de jaren negentig. Hun nieuwsgierigheid krijgt de overhand en ze besluiten een potje te spelen. Deze keuze zal hen duur komen te staan: ze worden in het spel gezogen, belanden in kleurrijke jungle en kruipen in de huid van de evenzo kleurrijke avatars naar hun keuze: Dr. Smolder Bravestone (Dwayne ‘The Rock’ Johnson), een gespierde ontdekkingsreiziger, Ruby Roundhouse (Karen Gillan), de ‘Killer of Men’ met een expertise in vechtkunsten, ‘Moose’ Finbar (Kevin Hart), zoöloog en wandelende rugzak, en Dr. Shelly Oberon (Jack Black), een ‘curvy genius’. Deze eigenaardige groep zal het spel van Jumanji moeten voltooien, indien ze ooit nog thuis willen komen. Maar dit zal niet gemakkelijk gaan: motorbendes, nijlpaarden en giftige slangen maken de reis levensgevaarlijk.

Een andere draai

Jumanji: Welcome to the Jungle is het vervolg op de eerdergenoemde cultklassieker uit 1995 waarin Robin Williams de energieke, onvervangbare survival-expert speelde. Het tweede deel is weliswaar gevuld met knipogen naar dit origineel maar kan hiervan los gezien worden. Welcome to the Jungle probeert een andere, eigen richting in te slaan en tegelijkertijd het concept van de eerste film te behouden: het bordspel is ingeruild voor een videogame, actiescènes vloeien rijkelijk en waar in het eerste deel de jungle onze wereld overspoelde, bewandelen de spelers dit keer de wereld van Jumanji. Wel handhaaft het vervolg nog altijd de avontuurlijke en komieke sfeer met af en toe duistere (of zelfs schokkende) elementen zoals we die van de eerste kennen. Het probeert niet de voorgaande film te vervangen, maar juist het universum van Jumanji te vergroten.

Volwassen tieners

De vier scholieren zijn de kenmerkende types die vaker terugkeren in popcultuur: de sporter, de nerd, het verlegen meisje en de selfie-verslaafde beauty queen. Ondanks de gebruikelijke karakters (en de daarbij gangbare persoonlijke ontwikkelingen) brengt de toevoeging van de avatars (de volwassen karakters die deze tieners spelen) een bijzondere combinatie van tegenstrijdigheden tussen lichamen en persoonlijkheden. Dit geeft voldoende mogelijkheden om te spelen met komische ongemakken en contrasterend acteerwerk, wat vermakelijk uitpakt. Desalniettemin, hoewel de protagonisten genoeg tijd krijgen om zichzelf te ontwikkelen, wordt aan de antagonist weinig aandacht besteed.

Jumanji: Welcome to the Jungle blijft redelijk binnen de grenzen van het standaard avontuur/queeste-narratief en legt een grotere nadruk op uitvoerige actiescènes en stunts dan in het eerste deel het geval was. Mede door de prettige cast is het prima vermaak; of het een waardige opvolger is, zal voor iedereen verschillen.

3 / 5
Jumanji: Welcome to the Jungle is nu te zien in 66 bioscopen.