Phoenix hamert zich door onderwereld

Recensie You Were Never Really Here

om 10:33

Met het gelijknamige boek van Jonathan Ames in de hand heeft regisseur Lynne Ramsay (We Need to Talk About Kevin) een nieuwe donkere thriller gemaakt. Voor de antiheld in het verhaal koos ze voor acteur Joaquin Phoenix (Her, The Master). De prijzen Beste Acteur en Beste Screenplay op het Filmfestival van Cannes 2017 verklappen wellicht al of deze samenwerking een goed idee was.

You Were Never Really Here

Joe (Phoenix) is een getraumatiseerde ex-militair die in zijn leven al te veel slechte dingen gezien heeft. Naast het misbruik in zijn jeugd heeft zijn militaire carrière flinke sporen nagelaten. Joe werkt nu voor een bevriende privédetective en zijn belangrijkste taak is jonge ontvoerde meisjes terug te halen uit het duistere sekscircuit. Bij het uitvoeren van dit werk is zijn favoriete werktuig de hamer. Als Joe de opdracht krijgt om de dochter van een senator (Ekaterina Samsonov) op te sporen belandt hij in een web van corruptie en geweld.

Beveiligingscamera’s

Het verhaal van de film en de antiheld doet al snel denken aan films als Taken, Drive, The Equalizer en Taxi Driver, maar Ramsey heeft voor deze film toch een duidelijke eigen richting gekozen. Zonder al te veel informatie te geven laat ze de kijker voelen wat zich afspeelt. Beetje bij beetje wordt het grotere plaatje zichtbaar. Met alle elementen wordt gespeeld. Scènes zonder geluid en daarna weer luide muziek op de achtergrond. Een van de scènes volgen wij via de beveiligingscamera's wat een fantastisch effect aan deze scène geeft. Af en toe schiet Ramsay echter wat door en kijken we iets te lang naar een jelly bean die fijngeknepen wordt en een absurde scène op een keukenvloer weet je bijna weer uit de film te halen. Gelukkig zijn dit slechts uitschieters. Hoewel je het in eerste instantie niet zou verwachten is dit een film die het beste tot zijn recht komt op een groot scherm. De film komt namelijk over je heen als een soort experience.

Sterk samenspel

Phoenix is een acteur die elke gekwelde persoonlijkheid in een film die hij speelt toch weer op een andere manier weet neer te zetten. En in You Were Never Really Here doet hij dat voortreffelijk. Je voelt hoe Joe worstelt met de dingen die hij heeft meegemaakt in het verleden. Hoewel hij het liefst in de schaduw leeft zet hij zich in voor de zwakkeren in de samenleving. Phoenix' tegenspeelster Samsonov zet op jonge leeftijd net zo’n goede acteerprestatie neer als de oude rot in het vak. En door dit goede samenspel wordt de film ook weer naar een hoger niveau getild.

Ondanks dat we dit soort verhalen de laatste tijd wel vaker hebben gezien heeft Ramsay met You Were Never Really Here een zeer strakke donkere thriller afgeleverd die in zekere zin een experience genoemd mag worden. En deze experience komt dan ook het beste tot zijn recht op groot scherm met goed geluid. Phoenix en Samsonov zetten zeer krachtige karakters neer die in de diverse scènes worden bijgestaan met sterk camerawerk en bewust gekozen geluiden of stiltes.

4 / 5