Zwart op rood

Recensie Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Ianthe van Beuningen
om 09:20

Drie reclameborden die al bijna dertig jaar niet meer in gebruik waren, staan plots in de schijnwerpers als Mildred Hayes in dikke, zwarte letters probeert haar verdriet een stem te geven: waarom loopt de moordenaar van haar dochter nog vrij rond? Deze vraag laat haar niet los. Hiermee begint Three Billboards Outside Ebbing, Missouri: een misdaaddrama dat verlies, woede en (wan)hoop op een duister komische wijze de revue laat passeren.

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri

Bijna een jaar na de brute moord op de tiener Angela, heeft de politie van het stadje Ebbing nog niemand kunnen arresteren: geen bewijzen, geen verdachten en geen afsluiting voor de familie. De moeder, Mildred Hayes, sterk gespeeld door Frances McDormand (Fargo, Burn After Reading) laat het hier niet bij zitten: ze laat drie billboards beschrijven waarin zij zich tot de sheriff richt om in actie te komen. Haar gewaagde acties worden in de stad gehoord en niet door iedereen gewaardeerd.

Van toneelschrijver naar filmregisseur

Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is geschreven, geregisseerd en mede geproduceerd door de Brits-Ierse Martin McDonagh, die zijn talent voor fascinerende scenario’s en vlotte dialogen eerst in diverse theaterstukken verwerkte alvorens zich hiernaast ook op het grote scherm te richten. Net zoals op het toneel is zijn werk op het doek, waaronder Six Shooter (kort), In Bruges en Seven Psychopaths (en nu ook Three Billboards) evenzo gevuld met sterke dialogen en vermakelijke, duistere en soms zelfs meedogenloze humor.

Eigenzinnige karakters

In Three Billboards keert McDonagh’s typische gevoel voor taal en karakter terug. Niet alleen zijn de soepele praatjes gevuld met passend grover taalgebruik, ook de personages zijn net zo opvallend en worden door de cast op vermakelijke wijze gepresenteerd. Sam Rockwell (The Green Mile, Seven Psychopaths) schittert als de agressieve politieagent Dixon en Woody Harrelson (Zombieland, Seven Psychopaths) straalt, als de goedaardige vader en sheriff, sympathie uit. Samen met Frances McDormand als de doortastende, soms op het randje van angstaanjagende moeder en de diverse veelzijdige bijrollen (waaronder van Peter Dinklage en John Hawkes) heeft Three Billboards een getalenteerde groep bijeen verzameld.

Een lach en een traan

Hoewel de film een zekere luchtigheid bewaart door de lachwekkende, droogkomische conversaties en bijzondere personages, gaat de tragiek en drama niet verloren en blijven eventuele emotionele toestanden aangrijpend. Dit alles onder begeleiding van ‘pittoreske’, strategisch gekozen muziekstukken. De film is slim, soms gedurfd en bij gelegenheid ontroerend. Het is een charismatisch donker komisch drama met uitblinkende talenten; zowel binnen de cast als binnen regie en scenario.

Hoewel Three Billboards Outside Ebbing, Missouri in Nederland pas vanaf deze week de bioscopen in zal gaan, heeft de film eerder al van internationaal succes genoten en zelfs begin deze week verscheidene Golden Globes in ontvangst mogen nemen, zowel voor beste film en script, als voor beste actrice (voor McDormand als Mildred) en mannelijke bijrol (voor Rockwell als Dixon).

4.5 / 5
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri is nu te zien in 2 bioscopen.