Wie is er nog bang?

Recensie The End of Fear

Eelke Bo van de Weerd
om 10:47

Wat bepaalt de waarde van kunst? Het museum waar het wordt tentoongesteld? De naam van de bedenker van het werk? De kwaliteit van de gebruikte materialen? Of is het de aandacht die het krijgt? In dat laatste geval geldt de regel: slechte publiciteit bestaat niet. Hoe meer ogen gericht op het doek, des te belangrijker het wordt. Maar tegen welke prijs?

The End of Fear

In het korte filmische essay The End of Fear duikt Barbara Visser in de bizarre geschiedenis van het schilderij Who’s Afraid of Red Yellow & Blue III van kunstenaar Barnett Newman. Het enorme en indrukwekkende schilderij kwam in 1969 terecht in het Stedelijk Museum, waar het in 1986 vernield werd met een mes. Daarop volgde een langdurige en omstreden restauratie door Daniel Goldreyer, die vervolgens weer resulteerde in een rechtszaak.

Voor de film worden honderden documenten verzameld, doorgespit en gesorteerd. Het heeft het karakter van een heropende moordzaak. De jonge kunstenares Renske van Enckevort wordt opgetrommeld om een reproductie te maken en werkt daar 2,5 maand aan in een leegstaand kantoorpand. De reden voor het maken van de zoveelste reproductie wordt eigenlijk helemaal niet toegelicht en de kunstenares komt pas aan het einde van de film zelf aan het woord.

In de film zijn voornamelijk direct betrokkenen en kunstkenners aan het woord, die tegen een sterielwitte museummuur hun verhaal vertellen en hun mening geven. Opvallend is dat ze het hoofdzakelijk met elkaar eens zijn over alles. Newmans werk is hoge kunst, de vernieling is een actie van een verwarde man, de vernieling maar vooral de restauratie is een schandaal, en het zal nooit meer hetzelfde zijn. Ondanks de interessante vragen die er regelmatig naar voren komen over de aard en functie van kunst, blijft de film toch nogal in de ivoren toren van de kunstkritiek hangen en slaagt hij er niet in om vernieuwend te zijn. Het enige tegengas komt vanuit de vernieler van het werk, via brieven en telefoontjes, maar hij wordt amper serieus genomen. Ook Van Enckevort komt aan het einde van de film met een emotionele tegenwerping die plotseling de film wat extra verdieping geeft, maar voor het goed en wel interessant wordt is daar de aftiteling.

En dat is jammer, want de film zit technisch heel goed in elkaar. De opeenvolging van de shots lijkt bijna een serie van schilderijen – ieder beeld is een kunstwerk op zichzelf. De primaire kleuren uit Newmans werk komen overal terug en maken de film tot een stijlvol geheel. De muziek die erbij gecomponeerd is maakt de sfeer helemaal af.

De motieven van de vernieler, de restaurateur en allen die rouwen om de ‘dood’ van het kunstwerk zijn alle gebaseerd op het idee over wat kunst zou moeten zijn, maar de boeiende discussie komt helaas niet van de grond. Dat is jammer, want het onderwerp heeft veel potentie en is immer relevant. De documentaire is een ode aan het kunstwerk met weinig kritische reflectie, maar desondanks een lust voor het oog.

2.5 / 5