Wakanda forever

Recensie Black Panther

om 08:09

Met de introductie van Black Panther wordt het Marvel-universum nog weer even een stukje groter dan het al was. In Captain America: Civil War werd hij al geïntroduceerd, maar nu krijgen we het hele verhaal van de prins van Wakanda te zien. De verwachtingen voor Black Panther zijn hooggespannen en nu kunnen we zien of regisseur Ryan Coogler (Creed, Fruitvale Station) deze verwachtingen kan waarmaken.

Black Panther

Na de dood van zijn vader is het tijd voor prins T'Challa om de troon van het Afrikaanse land Wakanda te bestijgen. Wakanda lijkt voor de buitenwereld een arm derdewereldland, maar de werkelijkheid is heel anders. Dankzij buitenaardse technologie is Wakanda in werkelijkheid het meest geavanceerde land ter wereld en dat weten ze gelukkig goed te verstoppen. Naast de nieuwe koning van Wakanda is T'Challa ook de Black Panther. En het verborgen houden van Wakanda voor de buitenwereld is zeker niet het enige probleem dat hij aan zijn hoofd heeft.

Indrukwekkende cast

Voor Black Panther is een indrukwekkende cast opgetrommeld. Naast Chadwick Boseman (Get On Up, 42) zien we onder andere Lupita Nyong'o (Star Wars: Episode VII - The Force Awakens), Michael B. Jordan (Creed, Fruitvale Station), Martin Freeman (The Hobbit), Daniel Kaluuya (Get Out), Angela Bassett (Olympus Has Fallen) en Forest Whitaker (Southpaw).  Daarnaast is het goed om te zien dat Andy Serkis (Lord of the Rings) ook zonder in een pak vol met CGI te zitten prima kan acteren. Deze indrukwekkende cast is een van de dingen die Black Panther een zeer goede film maken. De acteurs en actrices vullen elkaar goed aan en trekken het acteerwerk op een hoger niveau. Aangezien er ruim aandacht aan het verhaal en script is besteed hebben de acteurs ook genoeg in handen gehad om mee te werken.

Futuristische James Bond

De beelden die we in de film te zien krijgen zijn een lust voor het oog. Het futuristische Wakanda, het levendige Zuid-Korea, alles ziet er goed uit. De makers van Black Panther hebben hierbij de oorspronkelijke Afrikaanse cultuur in een mooi futuristisch perspectief weten te plaatsen. T'Challa is daarbij een soort futuristische James Bond. In haar lab zorgt zijn jonge zusje Shuri, als een ware Q, dat Black Panther voorzien is van de beste snufjes bij zijn outfit. Waar de gemiddelde superheldenfilm zich vaak afspeelt in Amerika met een slechterik uit een derdewereldland of van een andere planeet is het verfrissend om eens een keer te kijken naar een film die zich afspeelt in Afrika met uitstapje naar Zuid-Korea.

Kendrick Lamar

Voor de soundtrack werd niemand minder dan Kendrick Lamar gevraagd om deze samen te gaan stellen. En het resultaat mag er wezen. Lamar heeft zorgvuldig de artiesten bij elkaar gezocht en de nummers zelf geproduceerd. Daarnaast heeft hij zelf nog een aantal eigen nummers opgenomen voor de soundtrack. En daarmee heeft Black Panther ook het geluid dat de film verdient.

Na Thor: Ragnarok laat Marvel met Black Panther zien gelukkig nog steeds af en toe te durven afwijken van de standaard superheldenfilm. Black Panther is fris, futuristisch en is een prima toevoeging aan het inmiddels reusachtige Marvel-universum. Gelukkig hoeven we niet lang te wachten om hem weer terug te zien, want later dit jaar zal de panter alweer tevoorschijn komen in de nieuwe Avengers-film.

4 / 5