Wachten in stilte

Recensie Les gardiennes

Eelke Bo van de Weerd
om 09:12

Op de achtergrond van het wapengekletter van de Eerste Wereldoorlog gaat het schijnbaar kalme leven op de Franse boerderij Paridier gewoon door, ondanks de misère en zinloosheid van het oorlogsgeweld. De dienstplichtige mannen staan aan het front, en de vrouwen staan er alleen voor. Ze oogsten en zaaien, maar boven alles wachten ze. Op vrede, of op slecht nieuws.

Les gardiennes

De film van regisseur Xavier Beauvois is een verfilming van het boek van Ernest Perochon en speelt tussen 1915 en 1920 op het Franse platteland, waar een moeder en haar dochter samen met dienstmeid Francine hun boerderij draaiende houden. Francine is bloedmooi, ze kan mooi zingen en ze heeft haar financiële zaken op orde, wat voor een vrouw van haar leeftijd indrukwekkend was toen. Het duurt even voordat de kijker doorkrijgt dat zij het hoofdpersonage is. De film lijkt in eerste instantie van de hak op de tak te gaan, zonder duidelijk narratief. Het gaat over het boerderijleven en het eeuwige wachten, maar langzaam maar zeker gaat Francine het verloop van het verhaal bepalen. Ze wordt verliefd op de zoon des huizes, en hij op haar, wat resulteert in jaloezie en nogal wat misverstanden. Waar de rest van de film vrij langzaam gaat, komt deze verliefdheid een beetje uit de lucht vallen. De relatie is al bloedserieus voor je als kijker met je ogen kunt knipperen. De onverwachte snelheid van deze plotselinge ontwikkeling helpt je inlevingsvermogen om zeep en maakt het lastig om het latere verloop van het verhaal serieus te nemen.

Als een schilderijtje

De film slaagt er goed in een sfeer weg te zetten, onder andere door ontzettend lange shots van de gezichten van de personages en bijfiguren die verder geen rol spelen. De uitstraling van het boerderijleven is erg geromantiseerd: het is altijd mooi weer, alle mensen zijn knap en charmant en hun kleding is ondanks het zware werk nooit vies of kapot. Alles is erg gepolijst en clean, wat zorgt voor een mooi doch leeg stilistisch geheel. Die leegte wordt vooral veroorzaakt door de eindeloze stilte. Familieleden zijn erg afstandelijk naar elkaar. Er wordt amper gesproken in de film, en wanneer er gesproken wordt voelen de gesprekken gekunsteld. De ernst van de oorlog komt niet naar voren, alleen in de korte nachtmerrie van de zoon. Een dramatische, stoere weergave van het oorlogstrauma, dat echter geen vervolg krijgt in de film. Dat is jammer, want het is de enige karakterontwikkeling binnen de film en het had het verhaal iets meer spreekwoordelijk vuur gegeven.

Ondanks het ongebruikelijke perspectief op de oorlog slaagt de film er niet in om clichés te vermijden. Ongeacht hun afwezigheid zijn het nog steeds de mannen die bepalen wat er moet gebeuren op de boerderij en als vrouw kun je bijna niks doen zonder beoordeeld te worden door de gehele gemeenschap. De schijnbare afwezigheid van mannen maakt een film over vrouwen niet noodzakelijkerwijs geëmancipeerd. Preutsheid is de norm, de man kan niks verkeerd doen en zonder een man is een vrouw niets waard. De film is saai in zijn uiterlijke perfectie en vermoeiend in zijn bekrompenheid.

2 / 5