Guernseys geheimen

Recensie The Guernsey Literary Society

Ianthe van Beuningen
om 09:46

Wanneer iemand de redelijk aparte filmtitel leest verwacht men tot op zekere hoogte misschien ook een eigenzinnige film. Dat is hier niet zozeer het geval. Hoewel dit historisch en romantisch drama mooi is vormgegeven, vinkt het ook gemakkelijk de diverse vakjes aan die nodig zijn om een zoetsappig liefdesverhaal neer te zetten.

The Guernsey Literary Society

Gedurende de Tweede Wereldoorlog werd op een klein eilandje aan de kust van Normandië een leesclub opgericht, de ‘Guernsey Literary and Potato Peel Pie Society’. De leden van deze club probeerden de akeligheden van de bezetting te ontvluchten met behulp van boeken. Nu, in 1946, nadat de Duitsers eenmaal zijn verslagen en de bevolking van Engeland langzamerhand de gebruikelijke gang van zaken weer oppakt, komt de vrolijke jonge schrijfster Juliet Ashton, gespeeld door Lily James (Cinderella, Downton Abbey) in aanraking met deze bijzondere leesclub. Ze reist af naar het eiland en komt elke dag steeds meer te weten over het wel en wee van deze enthousiaste lezers.

Twee verhalen

De primaire verhaallijn betreft de schrijfster Ashton en haar ontluikende liefde voor de aantrekkelijke varkensboer Dawsey Adams (gespeeld door Michiel Huisman) gedurende haar verblijf op het eiland. Hier doet Ashton ook onderzoek naar het oorlogsverleden van Guernsey en diens inwoners tijdens de bezettingsperiode in het begin van de jaren veertig. Dit vormt de tweede verhaallijn die met behulp van flashbacks wordt gepresenteerd. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn zolang beide verhalen (beide tijden) evenzo interessant zijn. De ietwat onderbelichte gebeurtenissen (en enkele karakters) van de bezettingsperiode zijn echter aanzienlijk fascinerender dan het problematische liefdesleven van de schrijfster Ashton.

Verschoven focus

Het lijkt alsof enkele potentieel interessante ontwikkelingen met opzet niet verder zijn uitgewerkt, om maar die focus bij het liefdesleven van Ashton te houden. Sommige verhaallijnen of problemen die in het eerste uur zijn opgeworpen, worden vergeten of vluchtig benaderd terwijl dit juist fascinerende mogelijkheden had kunnen bieden om de film een zekere eigenzinnigheid te geven. Het verhaal draait vanaf het tweede uur bijna volledig om een zoetsappige, maar ook wat oppervlakkige liefdesrelatie. We spreken hier natuurlijk van een bewerking van een boek uit 2008 en vermoedelijk hadden de scenarioschrijvers beperkte vrijheden om hiermee te spelen. Desalniettemin, de potentie was er, maar er is gekozen de focus te leggen op een redelijk triviale, ietwat alledaagse situatie. En dit terwijl de gebeurtenissen en de gecompliceerde relaties gedurende de bezettingsperiode beduidend opmerkelijker waren.

Een idyllische omgeving

Hoe dan ook, de tijd en plaats vormen zeker een leuke afwisseling: het eiland Guernsey is prachtig weergegeven, de decors zijn netjes aangekleed en de kostuums zijn tiptop, wat allemaal bijdraagt aan een algehele warme en idyllische sfeer. Daar staat tegenover dat de film zich weinig onderscheidt wat betreft narratief: met bekende karakters enerzijds en redelijk voorspelbare reacties anderzijds, brengt de film weinig verrassingen.

Als clichématig romantisch, historisch drama om bij onderuit te hangen werkt het. Het acteerwerk is  prima en het idyllische karakter van de omgeving is netjes weergegeven. Beide vullen het zoetsappige verhaal goed aan. De film blijft daarentegen weinig verrassend en de focus had waarschijnlijk beter op andere plotpunten kunnen liggen.

2.5 / 5
The Guernsey Literary Society is nu te zien in 43 bioscopen.