Redt Han het ook solo?

Recensie Solo: A Star Wars Story

om 05:16

Na het verkrijgen van de rechten van Star Wars liet Disney er geen gras over groeien. Een nieuwe trilogie, diverse subfilms, uitbreiding van de Disneyparken met Star Wars-dorpen hoorden allemaal bij de nieuwe plannen. Inmiddels weten we dat de nieuwe trilogie geen tegenvaller is en ook Rogue One was een prima film. En nu is het aan de beurt aan Ron Howard (The Da Vinci Code, Frost/Nixon) om het verhaal van Han Solo te vertellen.

Solo: A Star Wars Story

Han Solo, een van de meest bekende rollen van Harrison Ford, kennen we in het Star Wars-universum als een smokkelaar en piloot van de beroemde Millennium Falcon, die samen met zijn maatje Chewie de rebellen helpt in hun strijd tegen het Keizerrijk. In Solo krijgen we het verhaal te zien van Han dat zich afspeelt voor A New Hope. Als Han (Alden Ehrenreich) moet vluchten voor criminelen moet hij onverhoopt zijn vriendin Qi'ra (Emilia Clarke) achterlaten. Hij zweert dat hij ooit zal terugkomen om haar weer op te halen. Wat Han echter niet weet is dat dit slechts het begin is van een groots avontuur.

Origin story

Aangezien Solo een zogeheten origin story is krijgen we in deze film uiteraard te zien hoe Han nou uiteindelijk zijn maatje Chewbacca heeft ontmoet. Daarnaast ontmoeten we Lando Calrissian (Donald Glover) in zijn jongere jaren als gokker en oorspronkelijke eigenaar van de Millennium Falcon. De nog niet zo bekende Ehrenreich blijkt een goede keus te zijn als de jonge Han Solo. Hij weet op de juiste manier het karakter een zelfde soort eigenwijsheid en arrogantie mee te geven als Ford eerder deed, en dat alles ook met diezelfde glinstering in de ogen. Alleskunner Glover schittert in deze film in zijn rol als Lando Calrissian. Het is dan ook jammer dat Solo verder een flinterdun verhaal heeft. De vele (verborgen) verwijzingen naar de originele films zijn erg leuk, maar het karakter van Han Solo wordt nooit echt uitgediept. En de manier waarop er geprobeerd wordt om nog meer koppelingen met originele verhaal te maken voelt bijna wanhopig.

Standalone-actiefilm

Dit alles neemt niet weg dat Solo een prima standalone-film is. De film heeft verder alles wat je van een goede actiefilm zou verwachten: wilde achtervolgingen, schietpartijen en een geloofwaardige slechterik (Paul Bettany). Howard heeft het zelfs voor elkaar gekregen dat meestercomponist John Williams ook bij deze zijsprong van Star Wars naast John Powell (Jason Bourne, Rio) aan de soundtrack meewerkte. Verder stelt Woody Harrelson nooit teleur en is er wederom een nieuwe robot die de show steelt. Visueel ziet het er allemaal goed uit. Al met al genoeg redenen voor een leuke filmavond.

Solo: A Star Wars Story maakt helaas voor de fans van Star Wars niet helemaal de verwachtingen waar. Een echte diepe blik in het personage van de grote held Han Solo ontbreekt. Als standalone is het een prima film, maar binnen het grote Star Wars-universum voelt het als een galaxy far, far away.

3 / 5
Solo: A Star Wars Story is nu te zien in 2 bioscopen.