De Londense Swinging Sixties aan de hand van Michael Caine

Recensie My Generation

Daniel Singelenberg
om 09:15

Natuurlijk verwijst de titel van deze vermakelijke Engelse documentaire, My Generation (David Batty), naar het iconische nummer van The Who dat zo typerend werd voor de opstandige generatie van de jaren 60. Wie herinnert zich niet de beelden uit de talloze documentaires over deze periode met lead singer Pete Townshend die de toen nog zo behoudzuchtige samenleving de tekst van My Generation (“People try to bring us down”) in het gezicht wierp. En dan meestal na afloop zijn elektrische gitaar kapot sloeg.

My Generation

Michael Caine als gids

De legendarische Britse filmacteur Sir Michael Caine (1933), producent van de film, gidst ons even bekwaam als laconiek door deze periode, gemarkeerd door zijn film Alfie (1966) en afgesloten met het laatste liveoptreden van The Beatles, volkomen onverwacht op het dak van Apple Records in Londen in 1969 tijdens de lunchpauze. Het openingsnummer luidde: Get Back. Moeiteloos stapt Caine uit de sets van verschillende van zijn films in het Londen van de jaren 60 naar de tegenwoordige werkelijkheid op dezelfde locaties en vertelt ondertussen uitermate boeiend over de films van toen, maar ook over de muziek, de kunst, de mode en de sociale omstandigheden. Hij is inmiddels wel 85, maar oogt opmerkelijk onveranderd en vitaal, en zijn stem heeft ook nog steeds dat onmiskenbare spottende Cockney-accent.

Modebeeld van de jaren 60

Als ook iemand verantwoordelijk was voor het typische modebeeld van de jaren 60 is het natuurlijk de societyfotograaf David Bailey geweest, die in de film ruimschoots aan bod komt en net als Michael Caine nog steeds actief is. Hij schonk via zijn camera de wereld het beeld van het broodmagere fotomodel Twiggy, in een tijd toen anorexia nog niet aan de orde was. En niet te vergeten de meisjes in minirok, wat amusante beelden oplevert van op straat geschokt omkijkende keurige Britse heren met bolhoed.

Aantrekkelijke soundtrack

Al die documentairebeelden worden begeleid door een erg aantrekkelijke soundtrack met vrijwel alle muzikale hoogtepunten uit die tijd. En die zijn zeer fraai gemixt en komen in een bioscoop met een hoogwaardige geluidsinstallatie ook voortreffelijk tot hun recht. Zo horen we onder andere The Beatles, The Rolling Stones, The Animals, Cream, Spencer Davis, The Kinks, Elvis Presley, en nog heel veel anderen. Uiteraard ontbreken ook The Who niet. Alleen al vanwege al die geweldige muziek is een bezoek aan de bioscoop onvermijdelijk. Ook de wervelende montage en het perfecte camerawerk maken dat je je geen ogenblik zult vervelen.

Naam Michael Caine

Uiteraard ontbreekt ook de anekdote niet hoe Michael Caine, die eigenlijk de naam ‘Maurice Micklewhite’ droeg, aan zijn naam ‘Caine’ kwam. Op Leicester Square belde hij in een telefooncel ‘s avonds met zijn agent, die hem het goede nieuws bracht dat hij een rol gekregen had in een film. Alleen hadden ze nog een andere achternaam voor hem nodig, want ‘Micklewhite’ klonk niet goed voor een acteur. Hij keek op vanuit de cel en zag dat aan de overkant boven een bioscoop een reusachtig reclameschild was aangebracht voor de film The Caine Mutiny (1954) met Humphrey Bogart, die daar toen draaide. En antwoordde spontaan: “It’s Caine, Michael Caine!” Het markeerde het begin van een geweldige filmcarrière. En typeerde ook de lef van zijn generatie.

4 / 5
My Generation is nu te zien in 24 bioscopen.