Gevallen koninkrijken en verloren werelden

Recensie Jurassic World: Fallen Kingdom

om 12:48

Drie jaar na de release van Jurassic World is er dan eindelijk het beloofde vervolg. Regisseur J.A. Bayona (The Impossible) mag de opnieuw opgestarte franchise weer een stap verder brengen. De vraag of de mens wel moet knoeien met de genetica staat wederom ter discussie. En dit keer komt die discussie een stuk dichter bij huis.

Jurassic World: Fallen Kingdom

Fallen Kingdom start drie jaar na Jurassic World. Het eiland Isla Nublar is volledig door de natuur overgenomen en de dinosaurussen uit het park leven naast elkaar alsof het nooit anders geweest is. Echter de historie herhaalt zich zoals dat vaker gebeurt en de dino’s staan op het punt van uitsterven doordat de vulkaan op het eiland op het punt van uitbarsten staat. Wanneer Claire (Bryce Dallas Howard) gevraagd wordt om te helpen met een reddingsoperatie is het aan haar om Owen (Chris Pratt) te overtuigen hierbij te helpen.

Verloren wereld

Al zeer snel in de film is de vergelijking met The Lost World gemaakt. Een groep jagers moet die dino’s op het door de natuur overgenomen eiland zien te vangen met hulp van oude bekenden. Er zijn weer net even wat meer gevaarlijkere dino’s dan er eerder waren en uiteraard is de leider van die jagers (Ted Levine) een zeer slechte man. Hoewel het allemaal nog steeds niet verveelt wekt het toch de gedachte dat we met Jurassic World en Fallen Kingdom wederom dezelfde route aan het afleggen zijn als The Lost World na Jurassic Park deed.

Filmclichés en overdrijvingen

Toch laat Fallen Kingdom in het tweede deel van de film meer verrassingen zien en wordt er zowaar wat dieper ingegaan op de vraag wat wenselijk is op het gebied van al die genetica. Waar Bayona ons in het eerste gedeelte ons het welbekende lekker wegkijkende recept geeft, laat hij in het tweede deel van de film zien wat hij nog meer in zijn mars heeft. Waar in het eerste deel alle filmclichés en overdrijvingen uit de kast worden getrokken, zijn er in het tweede deel zelfs scènes die niet zouden misstaan in El orfanato.

Donkerder en dieper

Fallen Kingdom is zit visueel erg goed in elkaar en het is mooi om te zien dat de CGI toch weer stappen heeft gemaakt in die drie jaar. Het verhaal, dat onder andere door regisseur Colin Trevorrow van Jurassic World (en Jurassic World 3!) geschreven is, doet zijn best toch iets donkerder en dieper te gaan dan het eerste deel. En daar slaagt het ook deels in. De verwijzingen naar de allereerste film zijn daarbij natuurlijk erg leuk voor de fans. We zien zelfs Jeff Goldblum en BD Wong weer even terug in hun bekende rollen.

Fallen Kingdom is bovenal twee uur en acht minuten filmplezier. Een film waarvoor je echt de bioscoop induikt. Dat we deze zelfde route in dinoland eigenlijk in 1993 en 1997 ook al redelijk vergelijkbaar hebben afgelegd is dan niet eens zo erg. De grote vraag nu is echter of bij het derde deel eindelijk de evolutie in gang wordt gezet of dat het ‘gewoon’ weer deel III wordt.

3 / 5