“I'm just like you”

Recensie Love, Simon

Daniel Singelenberg
om 13:06

In de recente stroom films waarin homoseksualiteit een centrale rol speelt is het Amerikaanse Love, Simon (Greg Berlanti, Dawson’s Creek) een van de eerste door Warner Brothers uitgebrachte producties die gericht is op de coming-outproblematiek van tieners op een high school in het zuiden van de Verenigde Staten. Een omgeving die veel negatief in het nieuws is door de schijnbaar nooit ophoudende schietpartijen, maar die nu een decor vormt voor tolerantie en het recht jezelf te kunnen zijn.

Love, Simon

Sympathieke hoofdpersoon

Simon (Nick Robinson, in een aandoenlijke rol) is een gewone jongen uit een liberaal gezin in Atlanta, Georgia. Hij is net als iedereen, zo deelt hij ons mee in een voice-over aan het begin van de film. De banden met zijn vriendenkring zijn warm en hij heeft een goede relatie met zijn ouders en jongere zus. Alleen, er is dat ene ding. Hij is zich steeds meer gaan realiseren dat hij gay is en vraagt zich wanhopig af hoe hij dat in godsnaam moet vertellen aan zijn ouders en zijn vrienden. Er is nog een jongen in de klas die homo is, maar die is zó uitbundig queer dat hij zich daar onmogelijk mee kan identificeren. Wat te doen? Dan stuit hij bij toeval op een lokale chatsite waarop een andere jongen óók met die problematiek blijkt te worstelen. Ze krijgen al gauw een geheel anoniem mailcontact. Maar welke jongen verschuilt zich daar achter het pseudoniem ‘Blue’?

Cyberdreiging

Een essentiële rol spelen de sociale media in het plotverloop van de film. Simon onderneemt wanhopige pogingen achter de identiteit te komen van zijn onbekende correspondentiepartner en laat daarbij heel onvoorzichtig in de bibliotheek van de school zijn mail openstaan op een publieke computer. Een gefrustreerde klasgenoot die een oogje heeft op een vriendin van Simon leest de mail en vat dan het plan op om Simon te chanteren met zijn geaardheid als deze er niet voor zorgt hem die vriendin in handen te spelen. Simon is onverstandig genoeg daarop in te gaan, uit angst voor een publieke outing. Hiermee wordt een dramatische ontwikkeling in gang gezet die hem ten slotte zal dwingen onder ogen te zien wie en wat hij is.

Uitstekend scenario

Het zeer invoelende scenario van Elizabeth Berger en Isaac Aptaker, die eerder al samenwerkten in de tv-series This Is Us en About a Boy, slaagt erin het drama zich overtuigend te laten ontwikkelen zonder dat de zaken overdreven uit de hand lopen. Hij weet ook prima een relatie te leggen tussen de persoonlijkheid van Simon, zijn neiging problemen uit de weg te willen gaan en iedereen te vriend te houden, en de diepe inkeer over het feit dat hij daardoor juist veel schade heeft aangericht.

Aantrekkelijke soundtrack

De muziek sluit naadloos aan bij de beeldtaal van de ervaren cameraman John Guleserian en de editor Harry Jierjian, en varieert van Khalid tot The Kinks, naast de originele composities van Rob Simonsen, verantwoordelijk voor het algehele sounddesign

Vooruitgang

Love, Simon doet denken aan de high school comedy Ferris Bueller’s Day Off van John Hughes uit 1986, met Matthew Broderick. Het grote verschil met dertig jaar geleden is dat nu de hoofdfiguur gewoon gay kan zijn. Want ook in Amerika schrijdt de beschaving kennelijk wel degelijk voort, zodat er toch vooruitgang is.

4 / 5