Al je wensen vervuld, of liever niet?

Recensie The Place

Daniel Singelenberg
om 08:58

Bij het laatste Imagine Film Festival in april van dit jaar viel de Italiaanse productie The Place (Paolo Genovese, Perfetti sconociuti, 2016) in het bijzonder op. Ofschoon ook de meeste andere titels in dit aan de fantastische film gewijde festival in Amsterdam, waar het een mysterieus en dreigend onheil betreft, bepaald niets te kort komen, voegt The Place een bijzonder onbehagen toe dat je na afloop nog lang bijblijft.

The Place

Raadselachtige barbezoeker

Aan een tafeltje achter in een bar in Rome, 'The Place' genaamd, zit een mysterieuze man van middelbare leeftijd die daar elke dag klanten ontvangt met een wens waarvan hij gegarandeerd heeft dat hij die kan vervullen. De details van iedere klant heeft hij opgeschreven in een groot boek dat hij telkens raadpleegt wanneer een bezoeker tegenover hem plaatsneemt. Soms voegt hij er dingen aan toe of streept er zaken in door, afhankelijk van wat de nieuwe bezoeker hem gemeld heeft naar aanleiding van zijn vorige raadgevingen. En die kunnen buitengewoon ingrijpend zijn. Hij is een soort Faust die als tegenprestatie hun ziel verlangt.

Misdadige opdrachten

In het begin zien we een oudere vrouw bij hem aanschuiven waarvan de echtgenoot dement is. Zij lijdt daar sterk onder, en de man heeft haar beloofd ervoor te zullen zorgen dat de dementie verdwijnt. Maar dan moet ze wel een opdracht uitvoeren. Ze moet in een druk bezocht café een bom plaatsen. Bij ieder nieuw bezoek blijkt ze de opdracht uitgesteld te hebben, waarop de man zijn aantekeningen bijwerkt en haar op het hart drukt de afspraak toch vooral na te komen. Hij kijkt daarbij zowel begrijpend als mateloos bedroeft. Zo volgen de klanten elkaar op, er moet wraak genomen worden, een kind gedood, mensen voorgoed ten onder laten gaan, de ene opdracht is nog gruwelijker dan de andere. Zodat de vraag die in deze film wordt opgeworpen lijkt te zijn: hoe ver zijn we bereid te gaan om onze verlangens te bevredigen, ook wanneer dit groot ongeluk over anderen brengt?

Origineel scenario

Het gegeven is afkomstig van een Amerikaanse tv-serie, The Booth at the End, geschreven door de New Yorkse schrijver en acteur Christopher Kubasik, die het project ooit begon als webserie. We vinden vrijwel alle karakters uit die serie terug in de film, waarvan regisseur Paolo Genovese alleen de locatie veranderd heeft van New York naar Rome. En onvermijdelijk de tv-serie tot een film van 105 minuten heeft moeten indikken, waardoor de achtergronden van de verschillende cafébezoekers schetsmatig moesten blijven. Zonder dat dit echter ten koste gaat van de dramatische ontwikkelingen in de film.

Overtuigend geacteerd

Wat opvalt in de film is hoe overtuigend er in alle rollen geacteerd wordt, zowel door hoofdrolspeler Valerio Mastandrea, de mysterieuze vreemdeling in het café, als door de bonte stoet van wanhopige bezoekers die er om raad komen vragen. Ook de uitstekende muzikale score, van Maurizio Filardo, alsmede het prima camerawerk van de zeer ervaren Fabrizio Lucci dragen bij aan de indrukwekkende ervaring van het zien van The Place. En ze laten de bezoeker achter met erg veel stof tot nadenken. Want sommige wensen ten opzichte van anderen kunnen maar beter nooit worden vervuld.

4 / 5
The Place is nu te zien in 25 bioscopen.