Een gewone man

Recensie El Presidente

Willemijn Gertsen
om 13:56

De film El Presidente (ook bekend als La Cordillera en The Summit) van regisseur Santiago Mitre, vertelt het intrigerende verhaal van de recent gekozen Argentijnse president, Hernán Blanco, tijdens een topoverleg in Chili. Het fascinerende plot verschuift in dit politieke drama van geloofwaardig tot vervreemdend.

El Presidente

Aanklacht

Net voordat hij naar Chili moet, dreigt een verontrustend bericht over een mogelijke aanklacht Blanco’s aandacht op te eisen. De aanklacht wordt geïnitieerd door zijn ex-schoonzoon die informatie heeft over de mogelijk corrupte besteding van een aanzienlijk geldbedrag voor Blanco’s presidentscampagne.

Topontmoeting

Dit eerste Zuid-Amerikaanse topoverleg betreft een voorstel voor een olie-alliantie geleid door Brazilië. Niet alle neuzen staan in dezelfde richting. Er zijn onderlinge verschillen die zich toespitsen op twee fronten: wel of niet samenwerken met de andere twee Amerika’s (Noord- en Midden-) en wel of niet toelaten van privéondernemingen naast staatsbedrijven. Brazilië en Mexico staan lijnrecht tegenover elkaar in de onderhandelingen.

Marina

Blanco wordt gezien als een neutrale figuur. Niet alleen politiek, maar ook persoonlijk. Hij zit nog niet zo lang op zijn post en in de media wordt hij afgeschilderd als een eenvoudige, onzichtbare persoon. Tijdens een interview komt Blanco’s oprechtheid, arbeidsethos en sociale inborst nog eens sterk naar voren. Daarbij is hij een zorgzame vader voor zijn dochter Marina. Ze is psychisch labiel en hij wil haar beschermen tegen de verraderlijke acties van haar ex-man. Hij laat haar naar La Cordillera brengen, de plek waar de topontmoeting plaatsvindt. Het hotel ligt hoog, geïsoleerd, in de besneeuwde bergtoppen van Santiago en is alleen bereikbaar via lange kronkelende wegen. Marina’s komst brengt een verandering teweeg in de film: de realiteit gaat wankelen. Ze gedraagt zich anders dan verwacht en zijn haar jeugdherinneringen wel echt? Blanco’s persoonlijke integriteit wordt bedreigd. Hoe gewoon is president Hernán Blanco eigenlijk?

Ricardo Darín

Ricardo Darín speelt Hernán Blanco, de rol is hem op het lijf geschreven. De Argentijnse regisseur/schrijver Santiago Mitre (1980) schreef de film samen met Mariano Llinás met de steracteur in gedachten. Hij imponeert als de president die een ontwikkeling doormaakt van ‘onzichtbare’ man tot cruciale figuur in de samenstelling van de alliantie. Alles in de film draagt in wezen bij aan de ontwikkeling van dit personage; de vervreemding in het script, de belichting die van licht naar donkerder gaat (Javier Juliá, cinematografie) en de muziek die opbouwt van lichtvoetig naar zwaar (score door prijswinnaar Alberto Inglesias). Ook voor de andere rollen, de presidenten van de deelnemende landen, heeft Mitre zijn keus laten vallen op bekende nationale acteurs. Paulina García voor de Chileense president Paula Scherson, Daniel Giménez Cacho voor de Mexicaanse president Sebastián Sastre en Leonardo Franco voor de Braziliaanse president Oliveira Prette. Christian Slater speelt de Amerikaanse afgezant. Allen zetten overtuigende staatslieden neer. Erica Rivas is Blanco’s toegewijde assistent Luisa, Dolores Fonzi speelt Marina en Elena Anaya speelt de analytische interviewster Claudia Klein, die ervoor zorgt dat Blanco toch iets van zichzelf prijsgeeft in dit duistere drama.

4 / 5