Van Noord-Frankrijk naar Parijs en terug

Recensie La Ch'tite Famille

Eelke Bo van de Weerd
om 08:04

Succesvol designerduo en ‘koppel van het jaar’ Valentin D. en Constance Brandt ontwerpen samen minimalistisch meubilair dat razend populair is bij de high society van Parijs. Alles gaat ze voor de wind en ze kijken zelfverzekerd naar de toekomst. Als het verleden onverwacht met de deur in huis valt staat alles plotseling op losse schroeven.

La Ch'tite Famille

Multitalent Dany Boon

La Ch’tite Famille is een ongebruikelijk familieportret van een Noord-Franse familie, geregisseerd door Dany Boon. Boon zelf speelt de rol van hoofdpersoon Valentin, de verloren zoon die zich te goed voelde voor het noordelijke platteland en zijn heil zocht in de prestigieuze designwereld in Parijs. Hij vindt liefde bij de bloedmooie Constance en samen worden ze onwaarschijnlijk succesvol. De kunstwereld waarbinnen de twee zich bewegen wordt overdreven dramatisch en pretentieus weergegeven. Het contrast met ‘Le Nord’ had niet groter gekund. Wanneer de noorderlingen onverwacht op komen dagen op een galerie-opening die voor Valentin cruciaal is, is zijn perfecte wereldje uit balans. Een daaropvolgend onfortuinlijk incident maakt dat Valentins geheugen met hem aan de haal gaat. De twee werelden gaan door elkaar lopen en niemand weet wat ze met deze nieuwe versie van Valentin aanmoeten.

De acteurs zijn bijzonder goed gecast en leveren stuk voor stuk indrukwekkende acteerprestaties, in het bijzonder Boon zelf. Hij speelt eigenlijk niet een, maar twee (of zelfs drie!) rollen, die elkaar tegenspreken maar elkaar ook af en toe overlappen. Stereotypen worden niet gemeden, maar juist uitvergroot. Dit maakt de film af en toe behoorlijk melig, maar afgezaagd wordt het nooit. De film gaat over oprechte, onvoorwaardelijke liefde, familie-identiteit en loskomen van waar je vandaan komt (en daar dan ook weer terug kunnen komen).

Gulden middenweg

Een verrassend cruciale rol is weggelegd voor nichtje Britney, die als enige haar herinnering aan Valentin (in de vorm van een kleurboek) altijd gekoesterd heeft en de gehele film geen kant kiest. Ze slaat de spijker op z’n kop met haar opmerkingen over volwassenen. Ze vindt dat iedereen maar moeilijk doet, terwijl er in de praktijk eigenlijk maar weinig verschil is tussen de schijnbare tegenpolen. Ze ziet het probleem niet zo, en haar kinderlijke visie blijkt de meest rationele van de hele film. Boon schept twee werelden die mijlenver uit elkaar liggen, maar waartussen toch een gulden middenweg blijkt te lopen. Het boerse noorden is een stuk gezelliger dan het chique Parijs, maar de nieuwe Valentin weet de twee op onverwachte wijze te combineren, en deze nieuwe, comfortabele stijl slaat aan, bij de elite en bij de gewone man!

De film wordt langzaam maar zeker steeds gezelliger en eindigt in een warm bad van ongeremde vreugde en naastenliefde. Het maakt helemaal niet uit hoe succesvol je bent, wie je allemaal kent en hoeveel geld je hebt. Het gaat om wie er van je houdt en bij je blijft wat je ook doet – ga voor comfort boven imago, en vier het simpele. Lang leve de imperfectie!

3.5 / 5