Klassieke humor

Recensie Tampopo

Willemijn Gertsen
om 11:50

De klassieke Japanse komedie Tampopo uit 1985 van regisseur Jûzô Itami (1933-1997) is een eclectische vermenging van verhaallijnen en personages. De film, die door Itami zelf is geschreven, is een ode aan liefde voor eten en haar invloed op de Japanse cultuur. Een aantal aspecten van de Japanse eetcultuur wordt op een grappige, erotische en soms wat onbegrijpelijke manier onder de loep genomen.

Tampopo

Deze lange zit, bijna twee uur, is een zoektocht naar de perfecte ramen (Japanse noedels) en alle bijkomstige rituelen. Dit gebeurt via een aantal verhaallijnen en lonkend naar verschillende filmgenres (western, gangster, Franse cinema, slapstick). Tevens worden allerlei erotische, eigenaardige, levensverlengende en levensbedreigende eigenschappen van eten gepresenteerd. Itami eert vooral de culinaire buitenbeentjes, degenen die ervoor kiezen om op hun eigen manier met eten om te gaan en zich niets van de sociale normen aan te trekken. Deze culturele kruisbestuiving werd na de release in de jaren 80 van de vorige eeuw gezien als een kritiek op Japans rigide samenleving.

De perfecte ramen

Tampopo heeft er alles voor over om het eetcafé van haar overleden man – met ramen (Japans noedelgerecht) als specialiteit – weer draaiende te krijgen. Ze roept de hulp in van twee truckers Goro en Gun (gekleed als John Wayne). Gedrieën laten ze geen methode onbenut om de concurrentie uit te dagen en de ideale recepten voor noedels en bouillon te bemachtigen. Ook wordt er een sensei (met alpinopet) op het gebied van ramen bij zijn clochard vrienden weggehaald. De aandacht beperkt zich niet tot het eten en de rituelen, maar omvat tevens de ergonomie van de eettent en de verschijning van Tampopo zelf (gekleed als Franse chef).

Ondanks de vindingrijkheid van de regisseur zijn niet alle scènes lachwekkend. De eerste is grappig: een gangster richt zich vanuit een bioscoop tot de kijker met zijn ideeën over leven en eten. Sommige verhaallijnen zijn verrassend, zoals die van dezelfde gangster en zijn liefje, die voedsel op een zeer erotische wijze nuttigen en beleven. Een aantal scènes is wat flauw of onduidelijk, en een scène is ronduit gruwelijk. Daarin wordt op een heel ruwe manier een schildpad afgeslacht.

Restauratie

Tampopo is de tweede speelfilm van Jûzô Itami en de film die hem internationale bekendheid bracht. In Japan viel de film in de prijzen. De cinematografie van Masaki Tamura en de soundtrack van Kunihiko Murai verenigen de verschillende filmgenres, waarbij Murai een paar leuke accenten toevoegt aan slurpende noedeleters. Alle acteurs, met name Tsutomu Yamazaki (Goro), Nobuko Miyamoto (Tampopo), Kôji Yakusho (gangster) en Ken Watanabe (Gun) zijn winnaars of genomineerden van Japanse acteerprijzen en hebben een indrukwekkende staat van dienst. Dat de film na al deze jaren nog steeds gewaardeerd wordt, blijkt uit de toevoeging van de film aan The Criterion Collection, die de film in 2016 restaureerde en opnieuw uitbracht.

3 / 5
Tampopo is nu te zien in 10 bioscopen.