Denzel en het vervolg

Recensie The Equalizer 2

om 10:23

Nooit eerder deed Denzel Washington een vervolg. Hij gaf zelf aan niets een tweede keer te willen doen. Toch waren het script van The Equalizer 2 en de overtuigingskracht van regisseur Antoine Fuqua blijkbaar genoeg om hem voor het eerst in zijn carrière aan een tweede deel te laten beginnen. Dan moet het wel goed zijn? Toch?

The Equalizer 2

Robert McCall (Washington) is terug als beschermer van de minder bedeelden. Dit maal rijdt hij als Lyft-chauffeur door Boston en helpt mensen waar hij kan. Af en toe roept hij daarbij de hulp in van zijn oude vriendin Susan Plummer (Melissa Leo). Thuis probeert hij de jonge Miles (Ashton Sanders) te overtuigen op het rechte pad te blijven. Als Susan plotseling in Brussel wordt vermoord zet Robert alles op alles om er achter te komen wie dit op zijn geweten heeft. En uiteraard gaat dat niet zonder slag of stoot.

De moeilijke keuze

Naast terugkerende bekenden als Leo (Oblivion) en Bill Pullman (Independence Day) zijn onder anderen Sanders (Moonlight) en Pedro Pascal (Narcos) toegevoegd aan de cast. Deze acteurs zijn een goede aanvulling op de cast en aangezien dit tweede deel toch meer op de verhaallijn focust dan haar voorganger krijgen de nieuwelingen goed de kans hun acteerkunsten te laten zien. En dat is ook gelijk waar The Equalizer 2 zich onderscheidt van deel één. Het verhaal van McCall wordt meer uitgediept en daardoor is er meer afwisseling tussen verhaal en de actie waar de meeste mensen voor naar deze film komen. Dit kan voor sommigen leiden tot een teleurstelling, omdat er aandacht aan het verhaal besteed is. Toch is dit wel de kracht van de film. Wederom dezelfde klappen en kogels was de makkelijke keuze geweest en daar is Fuqua niet voor gevallen.

Stilte voor de storm

Naast nieuwe actiescènes van het kaliber waar iedereen in deel één zo van genoot probeert Fuqua af en toe ook wat nieuws. Een goed voorbeeld daarvan zijn de scènes die zich afspelen aan een kustlijn die geëvacueerd wordt vanwege een gigantische opkomende storm. Naast dat het verhaal van stilte voor de storm naar een kolkende storm gaat is dit ook aan alles in de shots te merken. Harry Gregson-Williams zorgt daarbij weer voor de continuïteit van het geluid uit het eerste deel. Aangezien Gregson-Williams ook het geluid voor The Meg mocht verzorgen is hij nu op dit moment duidelijk aanwezig in de bioscoop. Wat The Equalizer 2 nog iets specialer maakt is dat rapper Brainpower gevraagd is voor de film een track te maken die in de film tot twee keer toe te horen is. Dit zorgt toch voor een leuk Nederlands tintje aan de film.

The Equalizer 2 geeft ons meer van waar we de eerste film zo van genoten. Toch is er gekozen voor meer focus op het verhaal en dat doet de film goed. Dit zal voor sommige mensen wellicht een tegenvaller zijn, maar het is duidelijk de reden waarom Fuqua en Washington nog een keer dit avontuur aangingen.

3.5 / 5
The Equalizer 2 is nu te zien in 56 bioscopen.