Kunstenmakers

Recensie 3 Faces

Willemijn Gertsen
om 10:06

Omdat ze niet naar de toneelschool in Teheran mag, sterft ze liever. 3 Faces begint met een zelfgemaakt filmpje op de telefoon van Marziyeh (debuutrol van Marziyeh Rezaei), waarin zij een noodkreet uit over haar passie voor acteren en de onderdrukking van familie in haar dorp in noordwest Iran. In het videofilmpje vraagt ze haar nichtje om het filmpje door te sturen naar Behnaz Jafari, een bekende en zeer bewonderde actrice, en doet vervolgens haar hoofd in een strop waarna het filmpje schokkerig en onduidelijk wordt.

3 Faces

Behnaz Jafari en Jafar Panahi

Behnaz ontvangt niet zelf het filmpje, maar krijgt het via een vriend, de filmmaker Jafar Panahi, een rol gespeeld door de Iraanse regisseur zelf, die ook het scenario schreef. Ook Behnaz Jafari speelt zichzelf. Ze gaan het meisje zoeken; in de auto op weg naar het geboortedorp van het meisje, bespreken ze Behnaz’ twijfels over Marziyehs mogelijke manipulatie van het filmpje en bepalen ze een strategie om uit te zoeken wat er gebeurd is.

De opnames gezien vanuit de twee inzittenden benadrukken de leegte en uitgestrektheid van het Iraanse landschap. De slechte weg is smal en kronkelend; voor Panahi een metafoor voor de beperkingen die mensen tegenkomen in hun ontwikkeling en leven. Op het platteland maakt men zijn eigen codes en regels. Hier gelden wetten voor levensbehoud. De zorg voor elkaar en voor de dieren. Als Behnaz en Panahi uiteindelijk in het dorp aankomen, krijgen ze een warm onthaal. Behnaz wordt herkend en omhelsd. Maar wanneer het de dorpsbewoners duidelijk wordt dat de twee stedelingen zijn gekomen om Marziyeh te zoeken en niet om de dorpelingen te helpen met hun alledaagse problemen, slaat de stemming om. Voor een onnozel meisje dat naar de toneelschool wil is totaal geen respect noch begrip. Sterker nog, de eer van de familie is aangetast. In het dorp weet men dat ‘kunstenmakers’ alléén eindigen, geïsoleerd en verguisd door de gemeenschap. Zoals Shahrzad, die verderop woont, een ooit gevierd actrice die na de islamitische revolutie berooid terugkwam.

Realisme

Het is bewonderenswaardig hoe Jafar Panahi ondanks zijn huisarrest en aanhoudende conflicten met de Iraanse overheid over zijn werk, weer een mooie gelaagde film heeft weten te produceren. Het feit dat de personages zichzelf spelen creëert een fascinerende menging tussen fictie en werkelijkheid. Ook Shahrzad (1946), alhoewel niet zichtbaar in de film, is een bestaande actrice en dichteres. Geïnspireerd door persoonlijke ervaringen met de in Iran extreem populaire social media, heeft Panahi een verontrustende, onderzoekende en lovende film gemaakt over actrices in Iran. Hij contrasteert de vrouwen met (prikkelende) heersende mannelijke stereotypen en gewoontes in de Iraanse cultuur en leefwereld: zoals de beroemde acteur Vossoughi (1938) als toonbeeld van mannelijkheid; een fokstier met ‘gouden’ ballen en de magische krachten van de voorhuid. De traditionele gastvrijheid wordt gepresenteerd in poëtische dialogen. Cinematograaf Amin Jafari zorgt voor lange, schilderachtige opnamen van de omgeving en personen. In zijn geheel bevat Panahi’s nieuwe film veel thema’s en vormelementen van de Iraanse New Wave cinema; het genre waarvan Panahi’s leermeester Abbas Kiarostami (1940-2016) een grondlegger was.

Jafar Panahi won dit jaar met 3 Faces in Cannes de prijs voor beste script alsmede een nominatie voor de Gouden Palm. Deze prachtige vertelling is een hoogtepunt van doorzettingsvermogen in een historisch traditionele maatschappij.

4 / 5
3 Faces is nu te zien in 15 bioscopen.