Je bent net als de anderen, dus jij kunt het ook

Recensie La prière

Eelke Bo van de Weerd
om 10:08

Thomas is 22 en verslaafd. Na een overdosis heroïne die hij amper overleeft belandt hij schoorvoetend maar op eigen initiatief in een klein klooster in het zuiden van Frankrijk. Daar probeert hij tussen andere jonge ex-verslaafden een weg te vinden in een nieuw bestaan met God als middelpunt. Makkelijk is dat niet, zeker niet wanneer de liefde om de hoek komt kijken.

La prière

Sober en simpel

De film trapt af met prachtige beelden van een schitterend maar kil berglandschap, waar een auto doorheen rijdt. Boven op een berg staat een klein gebouw, en daar stapt Thomas uit de auto. Wie hem brengt en waar hij vandaan komt is onbekend, en niemand vraagt ernaar. Na een grondige check moet hij zijn shag afstaan en krijgt hij een bed, een kast en een mentor toegewezen. Zijn mentor zit er al vier jaar en wil voorlopig niet weg. Het leven is er eenvoudig en er wordt weinig gepraat, behalve over God. Voor drugs en andere verdovende middelen is er geen plek. Thomas vindt het in eerste instantie maar niks, maar zijn weerstand wordt tot zijn frustratie alleen maar beantwoord met rust, zachtheid en begrip.

Een klein beetje persoonlijke aandacht van een meisje uit het dorp nabij doet alles veranderen. Sybille is mooi, slim en begripvol en doet Thomas realiseren dat een nuchter leven zijn voordelen zou hebben. Langzaamaan leert hij zich aan te passen en vindt hij toch wel zijn plek. Na een ingrijpende gebeurtenis is Thomas zeker van zijn doel en gaat hij er helemaal voor. Het leven in het klooster gaat door. Af en toe komen er oud-bewoners langs, die vertellen hoe goed ze het er hebben gehad. De noodzaak van de plek en de rol van God hierin wordt constant bevestigt, niemand stelt vragen of stelt zich kritisch op naar de toch wel ongebruikelijke afkickmethode. Misschien is dat de reden dat de twijfel onze antiheld, ondanks zijn toewijding, toch weer vindt.

Hartstocht, maar waar?

Ondanks het intieme thema van de film valt het op dat geen enkel personage veel diepgang heeft. Hetzelfde geldt voor alle interpersoonlijke relaties. Hierdoor zijn plotwendingen niet zozeer verrassend maar vooral onverwacht, omdat de kijker zich niet in kan leven in de karakters. Dit komt ook door de grote tijdsprongen in het verhaal, die niet altijd even duidelijk zijn. Misschien is dit laatste met opzet, maar het komt de film niet ten goede. Het maakt Thomas' geloof in God bijna iets willekeurigs. Het is er zo plotseling, en deze overgang heeft buiten beeld plaatsgevonden. De overtuigingskracht ontbreekt.

La prière is een sfeervolle film en geeft een goed beeld van het leven in een klooster in de bergen. De harde omgeving tegenover de zachte behandeling, besneeuwde bergtoppen en kerkelijke muziek op de achtergrond. Helaas leren we de hoofdpersoon niet goed kennen, maar als kijker hoop je toch dat het uiteindelijk goed met hem af zal lopen.

2.5 / 5
La prière is nu te zien in 17 bioscopen.