Dienstmeid in Mumbai

Recensie Sir

Willemijn Gertsen
om 14:28

Sir is het verhaal van een onmogelijke liefde in Mumbai, India. Een arme jonge weduwe, geboren op het platteland, en een rijke man worden verliefd op elkaar. In het Indiase kastenstelsel (klassensysteem) is zo’n situatie ondenkbaar. De Indiase schrijver/regisseur/producer Rohena Gera probeert met deze zachtmoedige film dit taboe te doorbreken.

Sir

Sociale hiërarchie

Ratna is een 19-jarige weduwe die van het platteland teruggaat naar Mumbai naar haar vorige werkgever, een rijke bouwondernemer. Ze gaat als dienstmeisje werken voor de zoon des huizes, Ashwin. Ratna laat haar zusje Choti achter met de (vergeefse) opdracht haar opleiding af te maken. Ze hoopt daarmee op een betere toekomst voor haar. Eenmaal in Mumbai wordt duidelijk dat Ashwin zijn verloofde voor het altaar heeft laten staan – ze is hem ontrouw geweest. Hij woont alleen, is verdrietig en kan zijn draai niet vinden. Ratna daarentegen is optimistisch en ziet een kans op een beter bestaan. Ze wil modeontwerper worden en gaat voortvarend te werk. Tijdens de ritjes naar de drukke, kleurrijke markt achterop de brommer bij vriendin en kindermeisje Lakshmi, komt haar opgewektheid tot uiting in de soundtrack met mooie Indiase ballades. Ashwin geeft haar de ruimte; hij geeft haar tijd om haar passie te ontwikkelen en luistert ook naar haar persoonlijke adviezen. Maar door anderen, in de sociale hiërarchie hoger geplaatst, wordt ze steeds op haar (ondergeschikte) plek gezet.

Het is een bizarre dynamiek, de onderlinge afhankelijkheid van baas/bazin en dienstmeid die ook in Ratna’s omgang met Lakshmi tot uiting komt. De tegenstellingen zijn ook duidelijk zichtbaar in de enscenering van de film. De film speelt zich grotendeels af in het appartement van Ashwin; het is groot en westers ingericht en staat in sterk contrast met het primitieve huis van Ratna’s familie op het platteland en dat van haar zusje in een krottenwijk in Mumbai. Ratna, die de sociale wetten beter doorziet dan Ashwin, doorstaat alle vernederingen moedig en ze worden verliefd. Als in beide klassenniveaus vermoedens ontstaan over hun relatie hebben ze geen keus.

Keuzevrijheid

De Indiase regisseur Rohena Gera, geboren in India en opgeleid in Amerika, heeft tevens het scenario geschreven. Omdat zij zelf worstelt met het klassensysteem in haar geboorteland wil zij met dit eenvoudige verhaal, gebaseerd op gelijkheid en terughoudendheid, deze misstanden in India onder de aandacht brengen. Tillotama Shome speelt Ratna met de juiste menging van spontaniteit, dienstbaarheid en vastberadenheid. Vivek Gomber vertolkt de introverte Ashwin; hij gaat gebukt onder de sociale druk van familie, vrienden en maatschappij. Deze bescheiden film qua thema en plot, speelt fijntjes in op het onrechtvaardigheidssentiment. De paradox is dat Ratna, hoewel laag geplaatst in het kastenstelsel, meer keuzevrijheid lijkt te hebben dan de hooggeplaatste Ashwin. Zij zoekt een nieuwe aanstelling en krijgt al snel het aanbod van haar leven.

3.5 / 5
Sir is nu te zien in 10 bioscopen.