Familiebanden

RecensiesRecensie Todos lo saben

Willemijn Gertsen
om 07:51

Vanuit Argentinië komen Laura en haar twee kinderen, Irene en Diego, naar Laura's oude geboortedorp in Spanje voor de trouwerij van haar jongste zus Ana. Wat belooft een mooi huwelijksfeest te worden eindigt in een drama voor de familie en het hele dorp.

Todos lo saben

Trouwerij

Todos lo saben is een spannend dorpsverhaal van de Iraanse regisseur en scenarioschrijver Asghar Farhadi. De eerste beelden zetten de toeschouwer gelijk op scherp: er is een jong meisje ontvoerd en de tijd dringt. De veelvuldig prijswinnaar (A Separation, 2011 en The Salesman, 2016) schetst vervolgens met cinematograaf José Luis Alcaine een arm, gemoedelijk wijndorp, waar de voorbereidingen voor de bruiloft, die de volgende dag zal plaatsvinden, in volle gang zijn. De rustieke sfeer in de film wordt versterkt door de soundtrack, met daarin een aantal prachtige Spaanse liederen.

Laura is blij weer even terug te zijn en loopt ontspannen rond om haar familieleden en bekenden, waaronder wijnboer en ex-geliefde Paco en zijn vrouw Bea, te begroeten. Laura’s man Alejandro is in Argentinië gebleven; hij wordt gemist. Wanneer Laura de volgende dag ’s avonds, na het trouwfeest, ontdekt dat haar dochter Irene niet in haar kamer is en ze knipsels over een ontvoeringszaak op Irenes bed vindt, slaat de paniek toe. In de nachtelijke zoektocht blijkt al snel dat het meisje inderdaad is ontvoerd en losgeld wordt geëist.

Wie heeft het gedaan?

Allerlei mogelijke daders en motieven komen voorbij. Waren het professionals? Onbekenden? Bekenden? De gastarbeiders? Waarom is Alejandro er niet? Gaat het alleen om geld, of betreft het een vereffening van oud zeer? Is het motief jaloezie, verraad? Als ze de daders niet kunnen vinden en de gezondheid van de astmatische Irene in gevaar komt, besluit Laura om het losgeld te betalen. Maar hoe komen Laura en Alejandro, die inmiddels ook in het dorp is aangekomen, aan geld? Alejandro is niet rijk zoals men dacht. Een geheim wordt noodgedwongen onthuld... alleen blijkt iedereen in het dorp het geheim allang te weten, behalve de direct betrokkenen.

Penélope Cruz zet een charmante Laura neer, die van een blijde zus/dochter/ex-dorpsbewoner een omslag maakt naar een door angst en verdriet gebroken moeder. Javier Bardem is de hardwerkende wijnboer Paco; hij neemt het heft in handen en zet daarmee de toekomst van het hele dorp op het spel. Ricardo Darín speelt overtuigend de wat labiele man van Laura, die zijn lot liever in Gods handen legt. Bea, de vrouw van Paco, wordt vertolkt door Bárbara Lennie. Ze is niet helemaal zeker van de bedoelingen van haar man en reageert heftig op zijn relatie met Laura en haar familie. Opvallend zijn ook de acteerprestaties van de jongere familieleden: Jaime Lorente als Felipe, het neefje van Paco, en Sara Sálamo als nichtje Rocío. Door de knappe vermenging van de relaties van de personages en hun motieven zijn ze allemaal op een bepaald moment verdacht van de ontvoering. Maar als dan uiteindelijk de ontknoping in gang wordt gezet, is deze toch zeer verrassend.

4 / 5
Todos lo saben is nu te zien in 10 bioscopen.