Alles of niets voor het Overwatch-team

Recensie Mile 22

Renée Vermeeren
om 09:58

Regisseur Peter Berg (Lone Survivor) zet zijn samenwerking met Mark Wahlberg voort in de nieuwste actiefilm Mile 22. Dit najaar komt het vaderlandslievende Overwatch-team in actie tegen buitenlandse spionnen en zetten ze alles op het spel om agent Li (Iko Uwais) in veiligheid te brengen. Lukt het de agenten een wereldwijde aanslag te voorkomen?

Mile 22

James Silva (Mark Wahlberg) en zijn team van speciale agenten krijgen te horen dat er grote hoeveelheden cesium zijn gestolen, een zeer explosieve stof die grote schade kan aanrichten als deze in verkeerde handen komt. Dan maakt de Indonesische agent Li Noor (Iko Uwais) zich kenbaar bij de Amerikaanse ambassade en legt uit dat hij de code zal geven die leidt tot de locatie van het cesium, onder de voorwaarde dat ze hem naar Amerika brengen. James ziet niet in waarom ze met een lokale agent zouden onderhandelen, maar na een bloederige moordpoging op Li realiseert James dat de Indonesiër belangrijker is dan hij zich voordoet. Het Overwatch-team gaat akkoord met de deal en zet een plan op om hem naar het vliegtuig te brengen, 22 mijl van hen vandaan. Tijdens de rit worden ze meermaals aangevallen. Redt het hele Overwatch-team het om Li naar het vliegtuig te krijgen? En wie is Li nou eigenlijk? Zal hij zijn woord houden en de code geven als ze bij het vliegtuig aankomen?

Acteerwerk

James is een begaafde man die op jonge leeftijd zijn hele familie is kwijtgeraakt en daarom zijn woede en eenzaamheid lijkt af te reageren op iedereen om hem heen. Zijn collega, Alice Kerr (Lauren Cohan), gaat door een scheiding en dreigt haar dochter kwijt te raken. Dit zorgt voor veel frustratie bij haar en samen vormen James en Alice een agressief duo. Hoewel Wahlberg onder andere bekend staat van komedies als Ted (2012) en Daddy’s Home (2015), weet hij hier een serieuze rol goed te vertolken. Soms zelfs zo goed dat hij overkomt als een complete eikel. Iemand die wel sympathiek overkomt op het doek is Amerikaans MMA-bokser Ronda Rousey (speciaal agent Sam Snow) die al eerder een rol wist te strikken in de actiefilms The Expendables 3 (2014) en Furious 7 (2015).

Een overvloed aan actie

Regisseur Peter Berg volgt met zijn film de standaard actiefilmformule, maar weet daar originele aspecten aan toe te voegen. De film bevat subtiele grappen en bezit een vlot tempo waardoor de kijker zich geen seconde zal vervelen. Actie is rijkelijk aanwezig en Berg heeft geprobeerd alles zo realistisch mogelijk te laten lijken. Oftewel, veel bloed en close-ups van kogelwonden en verminkte lichaamsdelen. Een minpunt hier zijn de overdreven geluidseffecten die gepaard gaan met elke slag of stoot. Mocht je nog niet weten hoe het klinkt als iemand meerdere botten tegelijk breekt, dan weet je het na het kijken van deze film wel. Een goede soundtrack onder de actiescènes had de film wellicht meer dynamiek gegeven. In zijn geheel is Mile 22 een vermakelijke actiefilm, maar meer dan dat zit er deze keer niet in voor Berg en Wahlberg.

3 / 5
Mile 22 is nu te zien in 30 bioscopen.