Recensie The Sisters Brothers

Onwaarschijnlijke helden

om 08:10

Na Step Brothers speelt John C. Reilly wederom in een film over twee broers. Dit keer echter geen over-de-topkomedie, maar een western gebaseerd op het gelijknamige boek van Patrick deWitt, geregisseerd door Jacques Audiard (Un prophète). Audiard maakt drie jaar na zijn laatste film Dheepan de overstap naar de Engelstalige film en kiest daarbij gelijk een nieuw genre. Daarmee is hij de eerste Franse regisseur die een Engelstalige western maakt.

The Sisters Brothers

The Sisters Brothers vertelt het verhaal van twee broers, Eli (Reilly) en Charlie Sisters (Joaquin Phoenix), die als huurmoordenaars het vuile werk opknappen van de Commodore (een cameo van onze eigen Rutger Hauer). Op een dag worden zij op pad gestuurd om Hermann Kermit Warm (Riz Ahmed) een formule te ontfutselen die in het water goud zou laten oplichten. John Morris (Jake Gyllenhaal) is al vooruit gestuurd om Warm in de gaten te houden tot de broers komen. Wat volgt is een achtervolging met verrassende twists en een reis waarin broederschap centraal staat.

Sterke opening

De film opent met prachtig camera- en lichtwerk. In het donker horen wij een aantal stemmen, maar zien we niets anders dan het vuur uit de diverse pistoollopen. Een vernuftig staaltje filmwerk. De rest van de film zit vol met mooie shots van de staat Oregon (in werkelijkheid locaties in Spanje, Frankrijk en Roemenië). De veelal simpele pianogeluiden van de soundtrack van Alexandre Desplat (Isle of Dogs) vult deze beelden perfect aan.

Gemaakt door acteerwerk

Maar The Sisters Brothers wordt vooral gemaakt door het acteerwerk. Reilly en Phoenix voelen elkaar goed aan op het scherm en zetten twee totaal verschillende karakters neer die toch bij elkaar passen. Reilly laat zien dat hij veel meer kan dan de komedies waar hij vooral bekend door geworden is. Het was dan ook Reilly zelf die in 2011 voor de filmrechten van het boek van deWitt opteerde. En in die film spatten de emoties zichtbaar van zijn hoofd af, terwijl hij toch ook nu weer zorgt voor diverse glimlachen in de film. Al met al een zeer onwaarschijnlijke actieheld, maar zeker niet ongeloofwaardig. Gyllenhaal en Ahmed vormen als het tweede onwaarschijnlijke duo met de broers een mooi geheel.

Mogelijk manco

De keuzes die Audiard in de film maakt lijken echter niet altijd even logisch en voor de mensen die puur op het genre western afkomen zal het toch af en toe een rare gewaarwording zijn. De te verwachten actie in dit genre wordt afgewisseld met filosofie, komedie en drama. Bij elkaar werkt het al met al gelukkig wel voor deze film, maar sommigen zouden dit ook als het manco van de film kunnen zien.

The Sisters Brothers is alles behalve een typische western. Drama, filosofie, actie en komedie volgen elkaar op in deze bijzondere film van Audiard. John C. Reilly krijgt de kans om te laten zien dat hij meer in zijn mars heeft dan komedie alleen en pakt deze kans met beide handen aan. Een zeer vermakelijke en goed gecaste film.

3.5 / 5

Trailer The Sisters Brothers