Een magische strijd der Koninkrijken

Recensie The Nutcracker & The Four Realms

Renée Vermeeren
om 16:09

Als Clara (Mackenzie Foy) op zoek gaat naar de sleutel van een mysterieus ei komt ze terecht in een magische wereld. Hier ontmoet ze de regenten, de leiders van de drie Koninkrijken. Deze drie bijzondere figuren geloven dat Clara de enige persoon is die hen kan redden van een aanval van het vierde Koninkrijk, daar waar de gemene Moeder Ginger (Helen Mirren) zich bevindt. Clara gaat het avontuur aan en komt zo veel te weten over zichzelf.

The Nutcracker & The Four Realms

Clara krijgt op kerstavond een mysterieus ei cadeau dat haar overleden moeder haar heeft nagelaten. Het ei zit op slot, maar de sleutel is nergens te bekennen. Als het gezin diezelfde avond een kerstgala bijwoont van hun peetvader Drosselmeyer (Morgan Freeman), wordt Clara via een gouden draad begeleidt naar een winterse wereld. Hier komt ze een Notenkraker-soldaat tegen. Hij brengt haar naar de regenten van de Koninkrijken, die Clara alles uitleggen over de wereld waar ze zich in bevindt. Zij geloven dat Clara dé persoon is die de drie Koninkrijken kan helpen vrede te bereiken met het vierde Koninkrijk. Lukt het Clara om deze grote verantwoordelijkheid op zich te nemen? En wie is nou eigenlijk de echte vijand?

Met de tijd meegaan

MacKenzie Foy wist in Interstellar (2014) al een geweldige prestatie neer te zetten, en deze hoofdrol bewijst opnieuw wat een goede actrice zij is. De andere hoofdrolspeelster, Keira Knightley (Sugar Plum Fairy), heeft in interviews gezegd dat ze haar dochters niet naar Disney-films als De kleine zeemeermin (1989) en Sneeuwwitje (1937) laat kijken. Deze films zouden volgens haar de rol van een vrouw verkeerd neerzetten en ze wil niet dat haar dochters denken dat ze een man nodig hebben in hun leven. Het was opmerkelijk voor Knightley om dit zo publiekelijk te delen aangezien ze al jaren voor de Disney-gigant werkt met onder andere de Pirates of the Caribbean-films. The Nutcracker zullen haar kinderen hoogstwaarschijnlijk wel mogen zien, aangezien de hoofdpersoon een meisje is dat ontzettend dapper en moedig de gevechten aangaat, en die niet een liefde hoeft te vinden om interessant te zijn. Verder probeert Disney ook andere doelgroepen deel uit te laten maken van de magische werelden. De prachtige ballerina die het Notenkraker-ballet uitoefent is de Amerikaanse Misty Copeland. Zij is de eerste Afro-Amerikaanse ballerina die in de afgelopen 75 jaar is toegelaten op het grote professionele ballettoneel. Disney lijkt dus een vooruitstrevende hoek in te slaan om wellicht eerder gemaakte fouten op dit vlak uit het verleden te herstellen.

Een echte Disney-film

De regisseurs Lasse Hallström en Joe Johnston hebben een typische Disney-feelgoodklassieker weten te maken. De film is grappig, spannend, intrigerend, en draagt een magische sfeer met zich mee. Maar, net als vrijwel alle andere Disney-films, is de film behoorlijk voorspelbaar. Echter, je kijkt geen Disney-film omdat je verrast wilt worden, je kijkt een Disney-film omdat je weet dat je als kijker anderhalf uur lang meegenomen wordt naar de meest gedetailleerde en ondenkbare magische werelden. En omdat het een familiefilm is moet deze natuurlijk goed aflopen. In zijn geheel is The Nutcracker and the Four Realms niet de nieuwste beste film aller tijden, maar dat probeert het ook niet te zijn. Het is een nieuwe Disney-film waarbij gezinnen deze winter samen kunnen wegdromen in hun bioscoopstoelen.

3 / 5
The Nutcracker & The Four Realms is nu te zien in 75 bioscopen.