Recensie Mary Shelley

Waar komt 'Frankenstein' vandaan?

biografie / drama
121 minuten (2u1m)
Kijkwijzer 9 Kijkwijzer a Kijkwijzer gt

Willemijn Gertsen
om 02:28

De film Mary Shelley van regisseur Haifaa Al Mansour geeft een indringend beeld van het leven van de auteur van de vermaarde roman Frankenstein, or the Modern Prometheus uit 1818, een gothic novel ten tijde van de romantiek in Engeland. Het kostuumdrama dat rond 1813 begint, is een biografische vertelling van de twee jaar uit Mary Shelley’s leven (1797-1851) die leidden tot de publicatie van haar eerste, wereldberoemde boek op 18-jarige leeftijd.

Mary Shelley

Romantiek

De film verhaalt de relaties, (traumatische) gebeurtenissen en het tijdsgewricht die Mary hebben gevormd en aanleiding hebben gegeven tot haar fantasie over doden tot leven brengen, eenzaamheid, verlies en verraad. Het verhaal begint thuis met haar vader, stiefmoeder, stiefbroertje en stiefzusje. Haar vader William Godwin, de Engelse journalist, econoom, romanschrijver en politiek filosoof beheert een boekenwinkel; Mary’s moeder is overleden, zij was Mary Wollstonecraft, de Engelse schrijfster en voorvechter van vrouwenrechten. Mary heeft haar moeder niet gekend; ze stierf tien dagen na haar geboorte, maar ze omarmt haar moeders strijdlustige ideeën en koestert haar geschriften. Wanneer ze hierdoor in aanvaring komt met haar stiefmoeder, wordt ze naar een vriend van haar vader in Schotland gestuurd. Hier ontmoet ze de romantische dichter Percy Bysshe Shelley. Ze vinden elkaar in hun onconventionele ideeën over de liefde en de maatschappij.

Tijdens een verblijf in Zwitserland, in Lord Byrons landhuis waar ook Byrons vriend, de arts John William Polidori (auteur van The Vampyre, 1819) verblijft, vinden diverse verontrustende voorvallen plaats. Mary besluit om terug naar huis te gaan en begint te schrijven aan haar eerste manuscript; ze is dan 18 jaar. Wanneer ze het af heeft en het manuscript bij een uitgeverij wil laten publiceren, moet ze hard vechten tegen de heersende vooroordelen en de aanname dat Percy bij het schrijven betrokken was.

Vrouw-specifiek

In de productie van de film zijn veel taken toebedeeld aan vrouwen, naast de regie: het scenario door Emma Jensen en de muziek door Amelia Warner. Het thema en de vrouw-specifieke ervaringen van het hoofdpersonage hebben de producers naar de keus van de Saoedi-Arabische regisseur Haifaa al-Mansour geleid. Ook zij heeft in haar leven als vrouwelijke filmmaker in Saoedi-Arabië moeten vechten om gehoord te worden. Mary wordt gespeeld door Elle Fanning, die de ontwikkeling van eigenzinnig meisje tot vrijmoedige, volwassen vrouw sterk vertolkt. Ook de andere (jonge) acteurs weten hun personages in de toenmalige roerige sfeer fantastisch weer te geven. De slechte sociale omstandigheden begin 19e eeuw zijn goed voelbaar in de details van locatie (opgenomen in Ierland en Luxemburg), interieurs en kostuums. De muziek volgt Mary in al haar stemmingen: zachte tonen wanneer zij bedachtzaam is en schelle vocalen wanneer ze fel en openhartig is. Mary Shelley was een vrouw die haar tijd vooruit was en boeken wilde schrijven die “het hart van haar lezers sneller deed kloppen en hun bloed zou laten stollen!”

4 / 5
Mary Shelley is nu te zien in 1 bioscoop.

Trailer Mary Shelley