Achter elke sterke man staat een nog sterkere vrouw

Recensie Widows

Renée Vermeeren
om 02:29

Het Oscar-winnende succes van Steve McQueen (12 Years a Slave) lijkt niet een eenmalig fenomeen te kunnen gaan worden, want met Widows zet de regisseur wederom een meeslepend verhaal neer dat hij geweldig heeft weten te verfilmen. Zijn focus op Afro-Amerikanen in Amerika zet hij voort in zijn nieuwe film over uiteenlopende personages die het beste proberen te maken van hun leven in het holst van Chicago.

Widows

Veronica (Viola Davis) en haar man Harry (Liam Neeson) hebben een moeilijk huwelijk achter de rug door de onterechte moord op hun zoon. Veronica zet zich in voor de Teachers Union maar Harry heeft een minder morele baan en verdient samen met drie andere mannen op criminele wijze zijn geld. Bij een overval ontploft hun busje en ze overleven het allemaal niet. In één klap zijn vier vrouwen weduwes geworden. Alsof rouwen nog niet moeilijk genoeg is moeten de vrouwen hun leven opnieuw op de rails zien te krijgen en moeten ze ervoor zorgen dat ze financieel onafhankelijk kunnen zijn. Tegelijkertijd zijn de verkiezingen bezig in een achterstandsbuurt van Chicago. Jamal Manning (Brian Tyree Henry), een Afro-Amerikaan uit diezelfde wijk, neemt het op tegen Jack Mulligan (Colin Farrell), een rijke witte man die in de succesvolle voetsporen van zijn vader treedt. Beide mannen zijn geen heilige boontjes, en als Manning erachter komt dat Harry twee miljoen dollar van heeft gestolen tijdens de laatste klus komt Manning achter Veronica aan voor het geld. Veronica vindt een notitieboek van haar man waar alle details in staan voor een volgende klus, één die vijf miljoen dollar kan opleveren. De weduwe verzamelt de andere overgebleven vrouwen en ze gaan gezamenlijk aan de slag om hun eigen leven te redden.

Meeslepend

Ook al duurt de film ruim twee uur, er gebeurt zo veel en als kijker word je zo in het verhaal meegenomen dat de tijd voorbij vliegt. De cast bestaat uit een zeer goede groep acteurs die vele kaskrakers op hun naam hebben staan (Daniel Kaluuya, Get Out, Black Panther; Elizabeth Debicki, Guardians of the Galaxy Vol. 2; Colin Farrell, Total Recall; Michelle Rodriguez, Fast and the Furious). Veel van de overige acteurs hebben grote rollen in series maar laten zien dat zij net zo goed in een film kunnen presteren. Vooral de emoties in de gezichten van de acteurs zijn absoluut fantastisch gespeeld en Steve McQueen zorgt ervoor dat deze emoties door middel van bijzondere close-ups op het doek verschijnen. De film heeft vele stiltes die zeer passend zijn bij de serieuze sfeer van de film, en in zijn geheel bevat de film originele camerahoeken, mooie composities, en passende settings.

Vernieuwend zonder dat het daarom draait

Viola Davis en de andere vrouwen zetten een ontzettend sterke prestatie neer. En omdat deze vrouwen realistisch worden neergezet (denk: niet allemaal maatje 32 of stereotypisch vrouwelijk) voelt de film niet aan als een film die als functie heeft vrouwen te willen representeren. Veronica, Alice (Elizabeth Debicki), en Linda (Michelle Rodriguez) zijn megasterke personages, die toevallig allemaal vrouw zijn. In een film van McQueen wordt natuurlijk ook het rassenprobleem in Amerika aangekaart, maar ook dit is niet het doel of de belangrijkste focus van de film. Daarnaast is het verfrissend om Liam Neeson eens niet in een hoofdrol te zien.

4.5 / 5
Widows is nu te zien in 58 bioscopen.