Nieuw jasje voor nieuwe Robin

Recensie Robin Hood

Wouter Zijp
om 02:30

Wanneer de landheer Robin van Loxley (Taron Egerton) terugkeert van de Derde Kruistocht is hij alles kwijt. Zijn geliefde, zijn landgoed, en hij is zelfs onterecht doodverklaard. Hij vermoedt dat de lokale sheriff van Nottingham (Ben Mendelsohn) hier achter zit. Robin zint op wraak en voert dit uit door – het zal niemand verrassen – te stelen van de rijken en te geven aan de armen. Robin Hood is terug!

Robin Hood

De nieuwe Robin Hood begint spectaculair. Nadat Robin de mooie Marian tegen het lijf loopt in de stallen op zijn landgoed, wordt hij verliefd op haar. Helaas wordt Robin opgeroepen om te dienen in een kruistocht en zal Marian moeten wachten tot hij terugkeert. De eerste actiescènes beloven veel goeds. De gevechten tijdens deze kruistocht bewijzen dat er geen geweren en pistolen nodig zijn om te zorgen voor een hoop wapengekletter. Sterker nog, de scènes met de pijl en boog kunnen zich meten met het gekletter van mitrailleurs uit oorlogsfilms.

Daarmee is gelijk ook het hoogtepunt gepasseerd, want wat resteert is een flinterdun verhaal dat niet weet te boeien. De nieuwe elementen in het oude verhaal lijken half uitgewerkt. Little John (Jamie Foxx) is in deze versie een Moor en samen met Robin Hood maakt hij jacht op de mensen die verantwoordelijk voor de Kruistocht zijn. Dit blijkt de Katholieke Kerk, die de oorlog financiert. Er volgt hier en daar wat kritiek op de Katholieke Kerk (misbruik, fraude), maar een diepere laag bereikt het niet. Overige elementen in de film maken dat helaas niet goed.

Engelse Hooligan

Robin Hood (Taron Egerton, bekend van de Kingsman-films en Eddie the Eagle) heeft in deze film meer weg van een Engelse hooligan in plaats van een landheer. De pogingen om hem er eerder cool uit te laten zien mislukken dan ook. Het is een van de vele clichés waar de film gebruik van maakt. Ben Mendelsohn, die in Finest Hour nog schitterde in de rol van koning, komt door de vele clichés ook niet sterk over. Zoals zo vaak wordt er dan gegokt op een komische nar die de film wat humor brengt, maar Tim Minchin in de rol van de Friar Tuck roept slechts ergernis op. Zelfs Jamie Foxx oogt tenminste nog imposant, maar kan het allemaal niet redden.

Filmreeks

Al met al heeft het filmdebuut van regisseur Otto Bathurst een wat flauwe en gemakkelijke film opgeleverd, die lekker wegkijkt maar nergens pleziert. Menig fan van Peaky Blinders zal wellicht hebben uitgekeken naar zijn filmdebuut, maar zowel de sfeer als het verhaal bereiken de kwaliteit van die serie nergens. Ook is het nergens schokkend, zoals Bathursts bekende Black Mirror-aflevering (waar de premier van het Verenigd Koninkrijk de ontvoerde kroonprinses moet redden door een vernederende handeling uit te voeren op live televisie). Overduidelijk is dat er wordt voorgesorteerd op een filmreeks, en wellicht dat er daarom voor een veilige eerste film is gekozen, waar de 12-jarigen onder ons zich aardig mee kunnen vermaken.

2 / 5
Robin Hood is nu te zien in 57 bioscopen.