Dit is niet wie wij zijn!

Recensie Beautiful Boy

Eelke Bo van de Weerd
om 07:36

Nic Sheff groeit op in een warm nest, heeft een gelukkige jeugd en een goede band met zijn ouders. Ondanks alle wind mee bekruipt hem in zijn tienerjaren een duisternis en begint hij zichzelf te verliezen. Hij zoekt houvast in de muziek, wiet en poëzie, maar dwaalt langzaam maar zeker af naar zwaardere middelen. Zijn vader ziet hoe zijn zoon afdwaalt, en doet er alles aan om hem te helpen.

Beautiful Boy

Beautiful Boy is een verfilming van het waargebeurde verhaal dat door vader en zoon David en Nic Sheff werd opgetekend in ieder een eigen boek. Het plot is gebaseerd op een combinatie van de herinneringen van de twee, en verhaalt de onvoorwaardelijke liefde van een vader voor zijn zoon. Voor zijn Engelstalige debuut werkte de Vlaamse regisseur Felix Van Groeningen samen met het productiehuis van Brad Pitt, dat onder meer Moonlight en 12 Years a Slave produceerde. Zijn hoofdpersonages worden vertolkt door niemand minder dan Steve Carell en Timothée Chalamet. Deze combinatie klinkt als een formule voor onbetwistbare kwaliteit en schept hoge verwachtingen.

Hoogtepunten en dieptepunten

Als kijker val je midden in het verhaal van Nic en zijn vader. Hierdoor blijven een aantal zaken onduidelijk. Hoe is Nic in aanraking gekomen met drugs? Waarom zijn zijn ouders gescheiden? Heeft dat er iets mee te maken? Het is zonde dat dit niet terugkomt in het plot, het zou de diepgang van het verhaal ten goede komen. Tegelijkertijd zorgt deze aanpak ervoor dat we meteen midden in het verhaal zitten en een soort ‘highlights’ te zien krijgen. Saai wordt het nooit, Beautiful Boy sleurt zijn publiek van de ene emotie in de andere.

Als in een vacuüm

Het tragische verhaal wordt begeleid door een heel goede en gevarieerde soundtrack, met zowel muziek uit de jaren 90 als uit dit jaar. Dit resulteert in een soort generatieloosheid van de film. Het verhaal speelt zich onafhankelijk van tijd en tijdgeest af. Dat is zowel de kracht als de valkuil van deze film: het verhaal van de film staat op zichzelf. Er wordt geen aandacht besteed aan de context waarbinnen het verhaal zich afspeelt, en de film is op geen enkele manier kritisch over het onderwerp. Alles blijft mooi, zelfs de beladen, heftige situaties. Alles wat lelijk of smerig is blijft buiten beeld. Aan Nics daden lijken maar weinig consequenties te zitten. Hij komt nooit in de problemen met politie of andere drugsgebruikers, zijn ouders zijn er altijd voor hem en vergeven hem alles. De film laat daadwerkelijke drugsproblematiek buiten beeld. Geen gevangenis, geen zichtbare dood, geen kritiek op raciale ongelijkheid en onbetaalbare verslavingshulp. Zodra Nic hulp wil krijgt hij het, geld is geen probleem zijn familie is er voor hem. En hij kan ondanks zijn problemen gewoon naar de universiteit.

Los van dat gebrek aan contextualisering en de overdreven romantisering van drugsproblematiek zit Beautiful Boy cinematografisch erg goed in elkaar. De acteerprestaties van Carell en Chalamet zijn uitstekend, samen zetten ze een overtuigende vader-zoonrelatie op het witte doek. De film is meeslepend, ontroerend en zet aan het denken.

3.5 / 5
Beautiful Boy is nu te zien in 39 bioscopen.