Recensie The Extraordinary Journey of the Fakir

Een zoetsappig verhaal over serieuze problematiek

Rik Engelbertink
om 09:46

In deze komische avonturenfilm met een maatschappijkritisch randje tegenover de vluchtelingenproblematiek in Europa staat de bijzondere reis van de Indiër Ajatashatru Lavash Patel (Dhanush) centraal. Ajatashatru, ook wel Aja, droomt er al zijn hele leven van om naar Parijs te gaan. Hij wil weten waar zijn vader vandaan komt, de nooit uitgekomen droom van zijn moeder in vervulling brengen, en bovenal: de IKEA bezoeken.

The Extraordinary Journey of the Fakir

The Extraordinary Journey of the Fakir is een verfilming van het boek The Extraordinary Journey of the Fakir Who Got Trapped in an Ikea Wardrobe van Romain Puértolas. Het boek van Puértolas is vooral in Frankrijk een groot succes, in Nederland zijn de meningen over het boek nogal uiteenlopend. Voor de verfilming van het boek heeft Ken Scott, bekend van Delivery Man en Unfinished Business, de regie op zich genomen.

Armoede in Indische buitenwijken

De film kent een sterke opening, Aja bevindt zich in een kamer met drie jongens die net veroordeeld zijn tot vier jaar in de jeugdgevangenis. Hij besluit de jongens zijn levensverhaal te vertellen. Hierdoor krijgt de film gelijk een beladen betekenis die aansluit op jeugdcriminaliteit en armoede in India. Aja bevindt zich als jonge jongen al snel in een circuit van criminaliteit. Hij en zijn neven stelen van toeristen, doen goocheltrucs en beroven zelfs daklozen. Aja doet dit alles met zijn ultieme droom in het achterhoofd: Parijs bezoeken met zijn moeder. Voordat het echter zover is komt zijn moeder te overlijden en dus gaat hij er alleen naar toe om haar as te verspreiden. Zijn moeder wilde naar Parijs om daar Aja’s vader te bezoeken, al komt Aja hier pas achter na het overlijden van zijn moeder.

Onwerkelijke reis

In Parijs aangekomen gaat hij direct naar de IKEA waar hij vrijwel onmiddellijk de vrouw van zijn dromen ontmoet. Daarna gaat daadwerkelijk alles mis voor Aja, nadat hij de as van zijn moeder achterlaat in een pot op een IKEA-aanzettafel besluit hij uit armoede te blijven slapen in de IKEA. Uitgerekend de kast waarin hij slaapt wordt die nacht weggehaald en middels vrachtwagentransport naar Engeland vervoerd. Hij wil terug naar Parijs voor de vrouw van zijn dromen maar belandt in plaats daarvan vanwege een versnipperd paspoort in allerlei hachelijke situaties samen met andere vluchtelingen, waarvan hij op basis van zijn huidskleur niet meer te onderscheiden is. Aja komt via allerlei wonderbaarlijke en irreële wendingen terecht in een vluchtelingenkamp op het vliegveld van Barcelona, de slaapkamer van een filmster in Rome en een Somalisch piratenschip. Het enige wat hij echter wil, is terug naar de liefde van zijn leven in Parijs.

Vluchtelingencrisis

The Extraordinary Journey of the Fakir is een echte feelgoodfilm waarin het moeilijk is om geen ontzettende sympathie te krijgen voor de uitstekend spelende en vriendelijke Dhanush, die met deze film ook zijn internationale filmdebuut maakt. De film flirt met kritiek op de vluchtelingencrisis in Europa en de manier waarop wij ermee om gaan. De film geeft een mooi perspectief op het gebrek aan menselijkheid waarmee vluchtelingen soms behandeld worden. Al is het makkelijk om deze boodschap te vergeten door de extreem irreële en sprookjesachtige manier waarop het plot wordt neergezet.

3.5 / 5

Trailer The Extraordinary Journey of the Fakir