Recensie Roma

Een hechte en gelukkige Mexicaanse familie valt uiteen

Daniel Singelenberg
om 16:58

In een juweel van filmkunst, winnaar van de Gouden Leeuw in Venetië en door regisseur Alfonso Cuarón (Y tu mamá también) perfect in zwart-wit gefotografeerd en gemonteerd, kijkt deze terug op zijn jeugd in Mexico City begin jaren 70, wanneer de veilige beslotenheid van zijn welvarende upper-middle-classbestaan in de wijk Roma plaats moet maken voor de chaos van sociale onrust en het uiteenvallen van zijn onverwoestbaar gewaande gezinsleven.

Roma

Perspectief van het dienstmeisje

In het verbluffende openingsshot maakt de regisseur al direct duidelijk dat het verhaal grotendeels verteld gaat worden vanuit de positie van het dienstmeisje Cleo, een geweldige rol van de debuterende Indiaanse Yalitza Aparicio. We zien in close-up de betegelde vloer van de nauwe, inpandige en onder een open dak gelegen toegangsweg tot de woning, die gereinigd wordt met uit een emmer neer spattend zeepwater en die daarna driftig geschrobd wordt. Dan wordt er uitgezoomd en zien we hoe Cleo serieus werk maakt van het schoonhouden van het huis.

Thuiskomst van de vader

Die doorgang kan maar ternauwernood de enorme Amerikaanse Ford Galaxy bevatten waarmee de vader ‘s avonds thuiskomt. Bij het verlaten van zijn automobiel moet hij voorzichtig de uitwerpselen vermijden die de trouwe huishond daar regelmatig achterlaat en wat de schoonmaakwoede van Cleo een reden geeft. Want anders krijgt ze ongenadig op haar donder. Hiermee heeft de filmmaker al een belangrijk deel van de sfeer van de film een plek gegeven. Als de moeder op een ander moment met te veel drank op onhandig manoeuvrerend met dezelfde auto daar probeert te parkeren botst ze overal tegenop. Wanneer het later duidelijk wordt dat de vader niet meer naar huis komt en ze gaan scheiden koopt de moeder een kleinere auto waar ze veel beter mee uit de weg kan.

Uitje met de kinderen en Cleo naar zee

In een cruciale scène later in de film wordt er in de vorige auto een uitstapje naar het strand gemaakt. Het is de taak van Cleo goed op de kinderen te letten, maar wanneer de zee opeens veel woester geworden is moet ze tot het uiterste de hoge golven trotseren om één van de kinderen te redden. Hoewel ze vaak kwetsbaar oogt blijkt ze op essentiële momenten een sterke, onverzettelijke vrouw te zijn, wat mogelijk te maken heeft met haar Indiaanse achtergrond. We werden daar eerder mee geconfronteerd wanneer ze ongewild zwanger is geworden en de losbol van een vader daar niets mee te maken wil hebben en haar genadeloos dumpt. De familie waar ze bij in dienst is zorgt vervolgens dat ze het kind in een modern ziekenhuis veilig kan baren, wat ze allemaal voorbeeldig doorstaat.

Onvergetelijk beelden

Toen ze met de familie in een meubelwarenhuis was brak er plotseling een enorm studentenprotest uit, dat we vanachter de ramen gadesloegen. Het geweld en de verwarring van de situatie wekten haar weeën op, waarna ze halsoverkop naar het ziekenhuis vervoerd werd. Dat leverde ongelooflijke beelden op van de verkeerschaos tijdens rellen in Mexico City in 1971, alles onberispelijk gefilmd door de camera van Alfonso Cuarón, productioneel waarschijnlijk een nachtmerrie. Honderden Amerikaanse auto’s uit die tijd op straat, het publiek gekleed volgens de heersende mode toen. Aan dat soort beelden kun je zien wat een grootmeester hier aan het werk is geweest.

5 / 5

Trailer Roma