Recensie On the Beach at Night Alone

Liefdesverdriet verwerkt?

Willemijn Gertsen
om 10:01

On the Beach at Night Alone, geschreven en geregisseerd door de Zuid-Koreaanse regisseur Sang-soo Hong, is een film over de verwerking van een liefdesbreuk.  De actrice, Young-hee gaat na een verbroken verhouding met een getrouwde regisseur naar Duitsland om erachter te komen wat zij echt wil. Ze is in tweestrijd: ze wil zelf over haar leven beschikken, maar verlangt sterk naar haar minnaar en hoopt dat hij naar haar toekomt. Samen met haar vriendin Jee-young dwaalt ze door de Duitse kustplaats. Ze spreken over hun relaties, gevoelens en verlangens. Twijfels en onrust beheersen het gesprek. Op het Duitse strand verdwijnt Young-hee aan het eind van deel één op een vreemde manier uit beeld.

On the Beach at Night Alone

Gangneung

Young-hee’s verhaal gaat in het tweede deel verder in de Zuid-Koreaanse kustplaats Gangneung. Ze is daar voor Jun-hee, een oude vriendin, en komt meer oude vrienden tegen. Haar emotionele, innerlijke worsteling met de liefde is nog sterk aanwezig: ze wil zelfs ‘gracieus wegglijden’. Op het strand wordt ze wakker gemaakt door een man. Het is een bekende die haar naar de regisseur Sang-won, Young-hee’s ex-minnaar, leidt. De confrontatie is heftig. Sang-won reageert met dezelfde emotionele verwarring en probeert Young-hee te verduidelijken wat hun liefde in de weg zat.

In de laatste scène ligt Young-hee weer slapend op het strand. Heeft ze gedroomd? Is het feit dat ze, anders dan aan het einde van het eerste deel, zelf wegloopt een teken dat ze de breuk heeft verwerkt?

Verbeelding en werkelijkheid

Hong maakt geen traditionele scenario’s, maar begint de productie met een paar pagina’s met notities – hij observeert en reageert op de dagelijkse situatie. In dit spontane filmproces is de scheidslijn tussen de werkelijkheid en de verbeelding soms wat onduidelijk. Hong maakt daar ook geen specifiek onderscheid tussen. Hij is van mening dat het niet speciaal nuttig is, omdat wanneer iets wordt uitgedrukt in een film, de een deze uitdrukking realistischer zal vinden dan de ander. Met lange statische shots, die ofwel nog na-ijlen wanneer de personages al uit beeld zijn of anticiperen op hun komst, schept Hong een vage, bedachtzame sfeer. Ook het lage tempo in de handelingen draagt hieraan bij. Hong ziet de acteurs meer als personen dan als rolvertolkers; de personages reageren daarom soms wat onwennig of ongemakkelijk op elkaar. De wisselingen in de gemoedstoestand van Young-hee zijn scherp aangezet door actrice Min-hee Kim. Haar prestatie leverde haar een Zilveren Beer op voor Beste Actrice tijdens de Berlinale in 2017. De (klassieke) muziek wordt nonchalant door de personages zelf in de film gebracht en blijft mooi en lang door volgende scènes heen lopen. Net als de scènes in de film, is dit een film die lang na-ijlt.

De productieve Sang-soo Hong heeft sinds zijn debuut in 1996 21 films gemaakt en veel nationale en internationale prijzen gewonnen. In de aankondiging wordt hij beschreven als een van de best bewaarde geheimen van de internationale cinema. Laten we hopen dat dit geheim verder onthuld wordt.

3.5 / 5

Trailer On the Beach at Night Alone