Recensie White Boy Rick

Een vader en zijn beste vriend

Renée Vermeeren
om 10:09

Regisseur Yann Demange vertelt het waargebeurde verhaal van Rick Wershe, de jongste FBI-informant ooit. Hoewel de première in Amerika afgelopen jaar spanningen opleverde tussen de filmmakers en de nog levende familieleden en relaties uit de onderwereld van Rick, krijgt Nederland nu ook de kans om het verhaal te beleven.

White Boy Rick

Ricky Wershe Jr. (Richie Merritt), een 15-jarige jongen uit Detroit, woont samen met zijn vader (Matthew McConaughey) en oudere zus (Bel Powley) in een behoorlijk slechte buurt. Rick Senior bezoekt wapenbeurzen waar hij vuurwapens koopt om ze vervolgens (illegaal) te verkopen aan iedereen die geïnteresseerd is. Rick Senior leert Rick Junior verkooptrucjes zodat zijn zoon het meeste geld weet af te troggelen tijdens een deal. Als Rick Jr. lef toont en een goede deal maakt bij de enige echt John Curry, één van de grote bazen van de onderwereld, respecteren de criminelen hem. Ze nodigen Rick Jr. uit naar de gebruikelijke hangplaatsen en al snel wordt hij een onderdeel van Curry’s familie. Als de politie Rick Jr. benadert omdat ze weten van zijn vaders illegale praktijken, dwingen ze hem om drugs te kopen en verkopen en hen te helpen aan informatie. Rick Jr. stemt in met de politie, maar enkel om zijn vader te redden uit de handen van justitie. Dit is het begin van een gespannen situatie in de onderwereld van Detroit, waarin 'white boy Rick' op het punt staat een grote rol te gaan spelen.

Een waargebeurd verhaal

Rick Wershe bestaat daadwerkelijk, en deze film laat het echte verhaal over zijn leven zien vanaf 1984. Probeer hem dus niet te googelen voor de film want dit levert spoilers op. Rick is de hoofdpersoon in White Boy Rick en de kijker krijgt een beeld van Detroit door de ogen en gevoelens van de 15-jarige jongen. Detroit wordt op realistische wijze neergezet, en laat zien hoe jonge jongens daadwerkelijk op de straten leefden en wellicht nog steeds leven. Het feit dat de film van tevoren aankondigt dat het gebaseerd is op een echt verhaal zorgt ervoor dat de brute realiteit in de film nog harder aankomt bij de kijker. Het leven van Rick was niet rooskleurig, en daar draait de film ook zeker niet omheen.

Vol emoties

Regisseur Yann Demange heeft ervoor gekozen om een groot deel van de film via close-ups te filmen. De personages worden daarom enorm dicht bij het publiek gebracht, en de emoties zijn aangrijpend. McConaughey zet zoals gebruikelijk een waanzinnige prestatie neer. De kijker kan vrijwel zijn gedachten lezen: elke centimeter van zijn gezicht spreekt boekdelen. Maar ook Powley en Merritt weten moeilijke emoties zeer goed te vertalen naar het doek. Dit is dan ook echt een film waar je een aantal dagen later nog steeds aan denkt omdat het zo aangrijpend was.

Cinematografie

Naast de krachtige close-ups weet Demange ook heel goed met licht en contrasten te werken. De shots brengen hierdoor een bepaalde sfeer en soms spanning met zich mee, wat heel subtiel gedaan is. Een laatste pluspunt is het feit dat het verhaal volledig verteld wordt. Op het moment dat je denkt dat dit het einde is, en alles weer afgesloten lijkt te zijn, vertelt de film verder. Wat gebeurde daarna nog met Rick? Alles wordt verteld. En de kijker krijgt echt closure.

4 / 5
White Boy Rick is nu te zien in 45 bioscopen.

Trailer White Boy Rick