Recensie An Impossibly Small Object

De nieuwsgierige omzwervingen van de filmmaker als fotograaf

drama
100 minuten (1u40m)
Kijkwijzer AL Kijkwijzer gt

Daniel Singelenberg
om 20:15

In de buitengewoon intrigerende jongste film van de in Shanghai wonende David Verbeek, An Impossibly Small Object (2018), zien we in het begin de filmmaker (Full Contact, R U There) ‘s avonds met een fotocamera rondlopen in Taipei, waar hij geboeid raakt door een Chinees meisje van een jaar of acht dat een van lichtjes voorziene vlieger oplaat. Het tafereel heeft voor de fotograaf kennelijk een grote betekenis, die voor de kijker vooralsnog verborgen blijft.

An Impossibly Small Object

Op gesprek bij het Filmfonds

Daaraan vooraf ging een scène waarin we Verbeek aarzelend zien uitleggen aan kritische vertegenwoordigers van het Filmfonds wat hij mogelijk bedoelde met de beelden die hij van dat meisje nam. Want hoe kun je kunst en mysterie, die per definitie ondoorgrondelijk zijn, samenvatten in heldere bewoordingen zodat ook subsidiegevers snappen wat hier de bedoeling moet zijn? En er verantwoord geïnvesteerd kan worden in een film waar straks in de bioscoop voldoende publiek op af komt om de uitgave te rechtvaardigen?

Gescheiden episodes

De film is onderverdeeld in drie afzonderlijke episodes die zich ook in aparte ruimtes afspelen. Er is het gedeelte dat in Taipei gefilmd is en het leven volgt van het meisje, haar familie en haar vriendje, dat ze binnenkort moet missen omdat hij met zijn familie naar Amerika emigreert. Haar wanhoop en verdriet daarover weet Verbeek uitermate effectief voelbaar te maken. Dan is er een soort intermezzo, waarin de filmmaker tijdens een lange, nachtelijke vlucht werkt aan zijn laptop en in een filosofisch gesprek verwikkeld raakt met een naast hem zittende oudere Aziatische vrouw die probeert het begrip ‘zwarte gaten’ te verduidelijken. En dan is er de episode in Nederland, bij het Filmfonds, aan de eettafel bij zijn ouders, en in gesprek met een vriendin die bij hem op bezoek komt in zijn Amsterdamse woning.

Poging tot duiding

Alles tezamen levert het een fascinerende poging op om het eigen bestaan te duiden en daarmee betekenis te geven aan de verschillende beelden die daartoe verzameld worden. En komen daarbij verrassende associaties en biografische identificeringen naar de oppervlakte, alsof je in een donkere kamer staat te kijken naar een beeld dat zich langzaam vormt in het bad met ontwikkelaar. Dat maakt An Impossibly Small Object tot misschien wel de meest persoonlijke film tot nu toe in zijn oeuvre.

Prachtig camerawerk

Hierbij helpt ook zeker het prachtige camerawerk van de zeer verwante Morgan Knibbe, die in 2014 veel indruk maakte met zijn vluchtelingendrama Those Who Feel the Fire Burning en kennelijk steeds perfect heeft aangevoeld wat voor soort beeld in de film van Verbeek passend was. Als op de set de juiste chemie aanwezig is tussen de regisseur en de cameraman kan er al haast niets meer misgaan.

Indrukwekkend geluid

Ook het indrukwekkende geluidsontwerp van Taco Drijfhout, met de sfeervolle muziek die hij voor de film componeerde, draagt sterk bij aan de grote indruk die An Impossibly Small Object bij de toeschouwer weet te wekken.

Ten slotte mag ook niet onvermeld blijven dat er op alle niveaus in deze film heel sterk geacteerd wordt. Wat Verbeek uit die Chinese kinderen weet te halen is wonderbaarlijk. En ook de zeer professionele Gijs Scholten van Aschat en Lineke Rijxman overtuigen als zijn ouders. Benieuwd naar de volgende Verbeek!

4 / 5

Trailer An Impossibly Small Object