Recensie Mary Queen of Scots

De competitie voor de Britse kroon eindigt op het schavot

biografie / drama
124 minuten (2u4m)
Kijkwijzer 16 Kijkwijzer g

Daniel Singelenberg
om 08:16

In een wervelend kostuumdrama uit de tijd van Shakespeare zijn we getuige van de felle strijd tussen de Schotse koningin Mary die ernaar streeft tevens koningin van Engeland te worden, en de Engelse koningin Elizabeth l, die geenszins van plan is haar positie als vorstin op te geven omwille van de ambities van haar gedreven nicht uit Schotland. Het is vanaf het begin duidelijk dat dit één van beiden noodlottig zal worden.

Mary Queen of Scots

Katholieke geloof van Mary

Essentieel in het conflict tussen beide monarchen was het feit dat Mary katholiek was, en Elisabeth protestant. Waar het tenslotte om ging was welk geloof in Groot Brittannië de macht ging uitoefenen. Elisabeth, een dochter van de beruchte Hendrik de Achtste uit diens huwelijk met Ann Boleyn, was de eerste protestantse vorst die Engeland ooit gekend had. De katholieken hadden gezworen het land weer onder het gezag van de paus in Rome te brengen. Dat stak ook achter de pogingen van Mary het verenigde land onder haar bestuur te plaatsen en Elizabeth van de troon te stoten. Beiden waren omringd door samenzwerende edellieden die op nietsontziende wijze trachtten de tegengestelde doelen te verwezenlijken.

Regie vanuit vrouwelijk perspectief

Geheel getrouw aan de tijdgeest van nu schreef de scenarist Beau Willimon (House of Cards) een uitstekend drama dat onder de regie van Josie Rourke, afkomstig uit het theater, het feministisch perspectief van beide machtige dames op de voorgrond plaatst en de mannen er nu eens tamelijk bekaaid vanaf laat komen. Daarmee samenhangend wordt ook de diversiteit niet uit het oog verloren en doet zich het opmerkelijke feit voor dat nogal wat edellieden aan de verschillende hoven donker van huidskleur zijn. Ook blijkt er sprake te zijn van een homoseksuele edelman, in dit geval wel degelijk in overeenstemming met de historische gegevens maar helaas op weinig expliciete wijze uitgewerkt.

Overtuigende actrices

De beide hoofdrolspeelsters, de Oscar genomineerde Saoirse Ronan (Lady Bird, 2017) als Queen Mary en Margot Robbie, eveneens Oscar genomineerd (I, Tonya, 2018) als Queen Elizabeth, leveren intense en indrukwekkende prestaties in hun respectieve rollen als vorstinnen. Ook de bijrollen zijn over de hele linie sterk bezet, met David Tennant als John Knox, de fundamentalistische en onverzoenlijke stichter van de Presbyterian Church of Scotland en daarmee de bittere vijand van de katholieke Queen Mary, en Jack Lowden als Lord Darnley, de neef en echtgenoot van Queen Mary, die tevens relaties met mannen had en in deze filmversie de geliefde is van de Italiaanse David Rizzio (Ismael Cruz Cordova), de privésecretaris van Queen Mary en hofmuzikant. Volgens hardnekkige geruchten zou deze en niet Lord Darnley de werkelijke vader zijn geweest van de latere King James VI van het Verenigd Koninkrijk.

Indrukwekkende productie

Op alle niveaus is dit een indrukwekkende productie, niet alleen door de stoet aan zeer kundige acteurs en actrices, maar vooral ook door het prachtige camerawerk van de Oscar genomineerde John Mathieson (The Phantom of the Opera, 2004), de montage van Chris Dickens (Oscar voor Slumdog Millionaire, 2008), de oogstrelende production design van James Merifield (Little Dorrit, 2008) en de sfeerrijke muziek van Max Richter (Waltz with Bashir, 2008). Met dit filmdebuut heeft Josie Rourke een uitstekende prestatie neergezet, ook als het niet meteen Shakespeare is.

3 / 5

Trailer Mary Queen of Scots