Een man met een doel

biografie / drama
133 minuten (2u13m)
Kijkwijzer 16 Kijkwijzer g Kijkwijzer gt

Renée Vermeeren
om 09:44

Regisseur Adam McKay lapt alle filmconventies aan zijn laars in zijn nieuwste film over oud-vicepresident Dick Cheney. Als film die gebaseerd is op een waargebeurd verhaal speelt het met het idee van ‘waarheid.’ We kunnen niet weten wat er werkelijk omging in Cheney’s hoofd. Maar veel andere dingen weten we wel, bijvoorbeeld dat Christian Bale een fantastische acteur is.

Vice

We leren Dick Cheney (Christian Bale) kennen als een niet al te serieuze jongeman die zijn leven wegdrinkt. Hij lijkt geen schitterende toekomst voor zich te hebben en zijn vrouw, Lynne Cheney (Amy Adams), accepteert dit niet en vraagt hem zijn leven te beteren. Dit is het moment dat Cheney zijn school weer oppakt en het politieke klimaat begint te verkennen. Alhoewel het zijn doel is om president van de Verenigde Staten te worden krijgt hij, na verscheidene hoge posities in het Witte Huis, een aanbod om als Bush Jr.’s vicepresident mee te doen met de verkiezingen. De geschiedenis leert ons dat hij hiermee akkoord is gegaan, en zo krijgen we te zien hoe Cheney met de functie van vicepresident een nieuw leven inleidt. Maar wat zijn Cheney’s motieven voor zijn beslissingen? Hoe veel macht heeft hij eigenlijk?

The Big Short

Vice is van de makers die in 2015 het waargebeurde verhaal over de huizenmarkt-crash in 2007 vertelden. Als je die film al waardeerde, dan mag je Vice zeker niet missen. Qua stijl sluit deze film naadloos aan op The Big Short. Beide films zijn gebaseerd op een waargebeurd verhaal en gebruiken veel ‘echt’ beeldmateriaal om een documentaire-achtig gevoel te creëren. Vice neemt zichzelf als film niet serieus en begint dan ook met een statement waarin ze uitleggen dat ze hun ‘fucking best’ hebben gedaan om het verhaal waarheidsgetrouw neer te zetten.

Interactie

McKay lijkt zich bewust te zijn van de gedachtegangen van zijn publiek. Telkens als jij je als kijker iets afvraagt zal je worden aangesproken door een personage dat hier precies of dat moment antwoord op geeft. Wat goed is aan deze film, is dat McKay zich realiseert dat Amerikaanse politiek niet makkelijk te begrijpen is, en hij neemt dan ook de tijd om zo veel mogelijk uit te leggen. Dit is de voornaamste rol van de voice-over, en deze zorgt voor een groot deel voor komische momenten. Deze voice-over heeft geen probleem met het verbreken van de zogenaamde ‘fourth wall’ om het publiek aan te spreken.

Kameleon Bale

Het acteerwerk in Vice is zeer sterk, maar het meest bijzondere is de transformatie van Christian Bale. Aan het begin van de film is Bale nog te herkennen, maar naarmate Cheney ouder wordt en hij steeds grijzer en dikker wordt, is van Bale niks meer te bekennen. Voor deze rol is hij dan ook zo’n 20 kilo aangekomen. Bale vond het belangrijk dat hij de ademhaling en lichaamstaal van Cheney precies na zou kunnen doen, en hier zou het gewicht hem bij geholpen hebben. Voor zijn rol is Bale genomineerd voor de Oscar voor Beste Acteur, maar heeft deze helaas niet gewonnen. Wel won Vice de Oscar voor Beste Make-Up en Haar. De overige vele nominaties spreken voor zich en bevestigen de originaliteit en vindingrijkheid van de makers. Vice is een zeer vermakelijke film die een originele kijk geeft op het leven van Dick Cheney. Zeker een aanrader.

4 / 5
Vice is nu te zien in 1 bioscoop.

Trailer Vice