Recensie Minding the Gap

documentaire
93 minuten (1u33m)
n.v.t.
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer d

Julia Nolet
om 14:53

Debuterend regisseur Bing Liu filmde voor Minding the Gap zijn skatevrienden 12 jaar lang. Het resulteerde in een hartverwarmende en hartverscheurende film over opgroeien, passie, mannelijkheid en het leven in de Amerikaanse onderklasse.

Minding the Gap

De straten van Rockville

De drie vrienden Bing, Zack en Keire ontmoeten elkaar op het skatepark van Rockford, Illinois, een klein plaatsje in de Rust Belt van Amerika. Hun passie voor skaten bindt ze, en een hechte vriendschap ontstaat. Zoals veel skaters besluit Bing een camera op te pakken om de stunts van zijn vrienden te filmen. De filmpjes groeien uit tot interviews en zo leer je langzaam dat skaten niet de enige reden is dat de jongens altijd op straat te vinden zijn.

Het camerawerk van Liu is fenomenaal. Als je door zijn camera over de straten van Rockford glijdt, voel je de vrijheid en het groepsgevoel dat het skaten met zich meebrengt. Skaten blijkt voor de drie vrienden zowel hun levenslust, maar ook een broodnodige uitlaatklep om met het leven thuis om te gaan. Alledrie verwerken ze trauma’s van huiselijk geweld.

Coming of age

De innemende Keire worstelt met gevoelens over zijn overleden vader, die hij – ondanks dat deze hem mishandelde – vreselijk mist, de introverte Bing verwerkt herinneringen aan zijn alcoholistische stiefvader die hem en zijn gezin terroriseerde. Zack verliet jong het huis om aan het juk van zijn tirannieke en conservatieve vader te ontsnappen. Als de drie ouder worden en Zack zelf de kant van het geweld lijkt te kiezen als zijn vriendin Nina aan Bing vertelt dat hij haar slaat, wordt de film een indringend portret van de cyclus van huiselijk geweld, die – als deze niet doorbroken wordt – meedogenloos rond blijft cirkelen, van generatie op generatie.

Rotsen in de branding

Minding the Gap is hartverwarmend door de sympathieke jongens en de vriendschap die ze creëren op straat, en hartverscheurend door de pijnlijke realiteit die ze begint in te halen tijdens de moeilijke overgang naar volwassenheid. Je gaat houden van de hoofdpersonen. En hoe ze door alle tegenslag de liefde voor skateboarden nooit verliezen. De rails en halfpipes zijn hun rotsen in de branding. Zelfs ga je houden van Zack, een liefdevolle vader die de negatieve spiraal niet weet te doorbreken en in een gewelddadige alcoholist verandert. Je snapt zijn zelfdestructie. Zoals hij het – met een halve liter in de hand – tegen Bing verwoordt in een rake scène: “Ik probeer uit alle macht aan mezelf te bewijzen dat ik wél een goed mens ben. Maar ik word soms zo depressief dat ik de bodem wil voelen. Dan wil ik mezelf naar de grond drinken. Dat is waar het drinken vandaan komt. Dat is precíes waar mijn drinken vandaan komt.” Het gaat door merg en been.

Knap debuut

Een knappe debuutfilm van Liu, waarin hij zijn eigen pijn probeert te begrijpen door de verhalen van zijn vrienden te vertellen. Ook is het, volgens hemzelf, een onderzoek naar een patroon van afwezige en mishandelende vaderfiguren. Hij zegt: “Veel van deze problemen blijven voortbestaan omdat ze – letterlijk en figuurlijk – achter gesloten deuren blijven. Ik hoop dat Minding the Gap jonge mensen die hetzelfde hebben meegemaakt inspireert om hun verhaal te vertellen en ze laat zien dat ze hun situatie kunnen overwinnen.” Een filmtalent om in de gaten te houden.

5 / 5

Trailer Minding the Gap