Recensie The Hummingbird Project

Eisenberg kan 'The Hummingbird Project' niet dragen, maar toch blijft de film je tijd waard

Rik Engelbertink
om 11:57

Vincent Zaleski (Jesse Eisenberg) en zijn neef Anton (Alexander Skarsgård) proberen hun ‘natte’ droom tot vervulling te laten komen in het melodramatische The Hummingbird Project. Het duo wil een 1600 kilometer lange glasvezellijn aanleggen tussen Kansas en New York. Allemaal voor letterlijk een milliseconde snellere verbinding in een steeds sneller draaiende technologische wereld.

The Hummingbird Project

Het is niet bepaald het meest sexy plot ooit bedacht. Een film die draait om het aanleggen van een glasvezelverbinding door twee nerds. Desalniettemin weet de Canadese regisseur Kim Nguyen het sombere The Hummingbird Project voldoende nadenkwerk mee te geven. Het visuele aspect geeft dan ook genoeg momenten om soms even bij te komen van de spanningsboog die de film meedraagt. Grotendeels geschoten in Quebec mag er wat betreft camerawerk absoluut niet geklaagd worden. Prachtige droneshots en dromerige vergezichten van wouden zo ver het oog reikt sluiten naadloos aan in de sfeer van de film. Een film die de emoties van een man blootlegt, die onder de ergst denkbare stress moet functioneren.

Een gecompliceerde film, met gecompliceerde mannen

De opening van de film schetst een Vincent die een investeerder succesvol overtuigt zijn waanzinnige glasvezelproject te financieren. Vincent zou vroeger als loodgieter een 100 kilo zware buis tegen zijn hoofd hebben gekregen. Sindsdien zit er maar één ding in zijn hoofd: hij moet een loodrechte lijn leggen.. En dat betekent dat hij en zijn neef ontslag kunnen nemen bij hun ijskoude baas Eva Torres (Salma Hayek). Zijn neef Anton vergezelt hem. In de rol van Anton zet Skarsgård een indrukwekkend personage neer, wiens sociaal gestoorde karakter ontzettend interessant is, ondanks dat Anton weinig spreekt. Samen met Mark (Michael Mando), die de hele boel in het gareel moet houden, begint het duo aan de aanleg van de lijn die bossen, rivieren en zelfs de Appalachen moet doorkruisen. Daarnaast doet de fantastisch spelende Hayek als Eva Torres al het mogelijke om het project te laten mislukken. Hayek imponeert met haar rol als ontzagwekkend oud-werkgever.

Stress bovenop stress

De film krijgt een extra dimensie wanneer Vincent in de beginfase van het project te horen krijgt dat hij maagkanker heeft en, mocht hij niet direct een behandeling starten, het niet zou kunnen overleven. Dit zorgt ervoor dat de film een ontzettend diepe lading met zich meedraagt. Ondanks de diagnose besluit Vincent ongeremd door te gaan met de glasvezellijn. Vincent besluit al zijn problemen voor zichzelf te houden, omdat hij hoe dan ook zijn project moet afronden. Vincent is doorgeslagen in fantasieën, en naarmate de film vordert komt de nadruk ook steeds meer op dit personage te liggen.

Gebrek aan overtuiging

The Hummingbird Project kent een loodzware lading en probeert tot denken aan te zetten. Dit lukt gedeeltelijk. Op een scène met een verrassend goed dansende Skarsgård na valt er in de film weinig te lachen. Bloedserieus en onder extreme druk is het Eisenberg die als Vincent de meeste steken laat vallen. Eisenberg schijnt naar eigen zeggen zijn deel van het script al voor de eerste draaidag uit zijn hoofd te hebben geleerd, maar desondanks kan The Hummingbird Project niet teren op de geloofwaardigheid die Eisenberg in zijn personage stopt. Hij oogt te jong, te frivool en te onzeker om op te gaan in de gestoorde wereld van Vincent Zaleski. Dat is zonde, want verder lijkt Nguyen er het maximale uitgehaald te hebben.

3.5 / 5
The Hummingbird Project is nu te zien in 25 bioscopen.

Trailer The Hummingbird Project