Prachtige effecten, maar liveaction-Dumbo mist sprankeling

familie / animatie
112 minuten (1u52m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer a

Julia Nolet
om 10:18

Met Tim Burtons remake van Alice in Wonderland startte in 2010 een reeks liveaction-remakes van Disneyklassiekers. Negen jaar later is het opnieuw aan Burton om een animatiefilm van Disney een nieuwe jas te geven: het tragische verhaal van circusolifantje Dumbo.

Dumbo

Mooie toevoeging of melkkoe?

Het blijft lastig: bij de zoveelste aankondiging van een liveaction-remake van een Disneyfilm die al nagenoeg perfect was, rijst snel het vermoeden dat Disney vastzit een uiterst ongeïnspireerde fase waarin het enige doel lijkt om zoveel mogelijk geld in het laatje te brengen. Maar als je hoort dat absolute vakman Tim Burton bij Dumbo betrokken is, hij vaste componist Danny Elfman meeneemt, en je een glimps opvangt van hoe mooi de olifant in 3D tot leven is gewekt, wordt je gemoed iets gerustgesteld. Is liveaction-Dumbo dan toch een mooie toevoeging aan het Disneycanon?

De olifant met de grote oren

Het aloude verhaal van de vliegende olifant met de grote oren stamt uit 1941 en verwarmt al decennialang de harten van jong en oud. In deze nieuwe versie krijgt het verhaal een modern tintje en is er meer focus op de menselijke kant van het verhaal. Hoe reageren mensen als er ineens een vliegende olifant blijkt te bestaan?

Circuseigenaar Max Medici (Danny DeVito) vraagt voormalige circus-ster Holt Farrier (Colin Farrell) en zijn kinderen Milly en Joe om te zorgen voor een pasgeboren olifant wiens oren hem een lachertje maken in het circus. Wanneer ze ontdekken dat Dumbo kan vliegen, wordt het circus in één klap wereldberoemd en bezoekt showbiz-ondernemer V.A. Vandevere (Michael Keaton) het circus van Medici. Met dollartekens in de ogen rekruteert hij alle artiesten voor zijn over-the-top-entertainmentpark Dreamland, waar Dumbo de ster van de show moet worden. Alleen komen Holt en de kinderen er al snel achter dat Vandevere niet het beste met het zijn artiesten voor heeft.

Schattig ten top

Het moet gezegd worden, olifantje Dumbo is in 3D misschien wel schattiger dan in het 2D-origineel. De special effects in de film zijn indrukwekkend en kleine Dumbo is totaal geloofwaardig. De moderne twist aan het klassieke verhaal werkt ook goed, zo weet de film zelfs op een mooie manier het onrecht van circusdieren aan te kaarten. Daarnaast is Keaton als geldbeluste Vandevere echt heerlijk op dreef.

Burtons vuur wordt gemist

Maar het vuur dat Keaton in zijn karakter stopt, mist de rest van het verhaal een beetje. Je leeft met het olifantje mee, maar de menselijke verhalen zijn minder goed uitgediept. Daarom is het moeilijk je echt in te leven in de verhalen van Holt en de kinderen en van circusdirecteur Medici, al maakt DeVito’s charme zoals altijd veel goed. Maar Dumbo mist de sprankeling en fantasie die veel films van Tim Burton wel hebben.

Ohh’s en ahh’s

Het is een onderhoudende, prachtig gemaakte film geworden waar kinderen ongetwijfeld van zullen genieten. Maar door de weinig uitgediepte karakters beklijft de film niet lang nadat je de bioscoop hebt verlaten. Maar wie een prachtig gemaakte film wil zien, een mooie soundtrack van Danny Elfman wil horen en regelmatig 'ohh' en 'ahh' wil roepen als olifantje Dumbo in beeld komt, zal zeker een leuke tijd hebben bij Dumbo!

3 / 5

Trailer Dumbo