Recensie Ash Is Purest White

Liefde, plichtsbesef of wraak?

Willemijn Gertsen
om 09:47

In het romantische verhaal Ash is Purest White, dat over een verloren liefde gaat en 18 jaar omvat, spelen de kernwaarden van de ‘jianghu’ een grote rol. De illegale jianghu-bondgenootschappen, zoals er vele waren in het oude China, bekommerden zich om de lagere bevolkingsgroepen en hadden loyaliteit en gerechtigheid hoog in het vaandel staan. In hoeverre houden deze basiswaarden stand in de sterk veranderende Chinese maatschappij?

Ash Is Purest White

Een lange, eenzame reis

Het vrijgevochten meisje Qiao is verliefd op Bin, de gangsterbaas in haar dorp Datong in het noordoosten van China. Ze wil dat Bin ophoudt met zijn jianghu-praktijken, maar wanneer hij bedreigd wordt, redt ze hem met een illegaal vuurwapen. Dit heeft tot gevolg dat ze vijf jaar de gevangenis in moet. Wanneer ze vrijkomt, is China sterk aan het veranderen. Ze gaat op zoek naar Bin. Ze wil met hem een nieuw bestaan opbouwen in Xinjiang, helemaal in het noordwesten van China. Alleen, om hem te vinden, moest ze zelf aankloppen bij de jianghu. Bin, die maar een jaar gevangen heeft gezeten, is verhuisd naar een stad bij de Drieklovendam in het westen, bij de Yangtzerivier. Hij is een succesvol ondernemer geworden en heeft een nieuwe vriendin. Gedesillusioneerd denkt Qiao erover om alleen door te reizen naar Xinjiang, maar keert uiteindelijk om om terug te gaan naar Datong. Hier, in de desolate stad van haar jeugd, weet ze een goed bestaan op te bouwen tussen haar vroegere jianghu-vrienden. Maar Bin komt terug.

Van oud naar nieuw

De Chinese schrijver en regisseur Zhangke Jia schetst een indringend beeld van de snelle veranderingen in de Chinese samenleving gedurende de afgelopen 18 jaar. Beginnend bij een naargeestig, arm mijngebied in het noordoosten, waar de bevolking gebukt gaat onder zware arbeidsomstandigheden en westerse kapitalistische invloeden de kop opsteken, naar het kleurrijke, drukke gebied rond de Drieklovendam, waar economische ontwikkelingen en toerisme hoogtij vieren. In dit, volgens de regisseur, exemplarisch gebied voor de drastische veranderingen van het moderne China, blijft het landschap onaangetast: "It still looks like a classical Chinese painting." De Franse cameraman Eric Gautier creëert met behulp van vijf verschillende soorten camera’s (van oud naar nieuw) verschillende structuren in het beeldmateriaal om het verloop van de tijdspanne te laten zien. Kleur en muziek zijn belangrijke componenten, ook in de scènes die de jianghu-sfeer weergeven; Jia laat zich hier inspireren door de nachtclubs en gokhallen in de jaren 80-misdaadfilms uit Hong Kong.

Volharding

Tao Zhao speelt de rol van Qiao, een onbevreesde vrouw die stapelverliefd is op een onderwereldbaas maar wanneer het fout gaat, niet in staat is om de emotionele banden met haar liefde en herinneringen los te laten. Fan Liao is ‘tough guy’ Guo Bin, gangsterbaas in ‘small town’ Datong. Een man die zijn lot tart en hogerop wil in het leven: meer geld en meer macht. Ondanks dat hij het niet redt, weigert hij om op te geven. Twee worstelende personages in een prachtig vormgegeven vertelling: wat blijft er over als de hartstocht geblust is?

3.5 / 5

Trailer Ash Is Purest White