Recensie Drømmeland

documentaire
72 minuten (1u12m)
n.v.t.
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer a Kijkwijzer gt

Eelke Bo van de Weerd
om 09:50

“Ik verklaar de grond van mijn voorvaderen vrij en onafhankelijk van Noorwegen. Ik claim daarom het recht te leven zonder bemoeienis van de maatschappij”, spreekt de zestigjarige Nils Leidal plechtig richting de camera, terwijl hij zijn Noorse identiteitspapieren op rituele wijze verbrandt. De beelden staan op zijn Facebookpagina, tussen foto’s van zijn leven in de wildernis. Want waar hij ook is, hij blijft wel online.

Drømmeland

Verbonden in eenzaamheid

Op zijn sociale media laat Nils zijn vrienden en volgers zijn dagelijkse bezigheden zien. Deze filmt hij zelf. Selfies waarin hij drinkt uit een stroompje ijskoud water uit een smeltende gletsjer, waar hij poseert bij net geschoten wild of van wanneer hij zijn paard vers hooi te eten geeft worden afgewisseld met vergezichten van het prachtige natuurlandschap van Noorwegen, immer veranderlijk in de verschillende seizoenen. Hij presenteert een prachtig beeld van het leven in zijn zelfgecreëerde wildernis en oogst talloze likes van bewonderaars die een ideaal zien in de manier waarop Leidal zijn leven vormgeeft. Qua thema doet de film denken aan eerdere wildernisverhalen als Into The Wild en Leave No Trace. Het is een verhaal van een volwassen man die de handdoek in de ring van de maatschappij gooit en zich terugtrekt uit de samenleving, met alle gevolgen van dien.

Leermeester in de natuur

De gevolgen voor Nils lijken in eerste instantie mee te vallen. De enige bemoeienis van buiten heeft betrekking op zijn paard en blijkt uiteindelijk zonder consequenties. Zijn voornaamste hindernis komt echter niet van buiten, maar van binnen. Het verlangen naar menselijk contact blijkt keer op keer groter dan het verlangen naar afzondering. Na het aflopen van een onduidelijke liefdesrelatie die hoofdzakelijk telefonisch leek te bestaan zoekt hij zijn heil op sociale netwerken, waar hij na verloop van tijd een schare trouwe fans om zich heen verzamelt. Naast foto’s deelt hij ook inspirerende spreuken en adviezen die als levenslessen gelezen zouden kunnen worden. Later nodigt hij deze mensen uit om zoals hij te komen leven in hetzelfde gebied, en onderwijst hen in het overleven in en koesteren van de natuur. Zijn online gedeelde afzondering geeft hem een cultstatus die hij graag omarmt.

De film duurt iets langer dan een uur, en dat is ook lang genoeg. Het ontbreekt aan kritische blik of heldere reflectie op de ironie van de situatie, die wel op zijn plek zou zijn. Regisseur Joost van der Wiel maakte met Drømmeland een portret van een man op zoek naar andere vormen van verbinding, waarin een sterk narratief geen prioriteit lijkt geweest. We kijken naar een bewegend stilleven, een kunstwerk van 72 minuten. De aandacht voor de verhaallijn verslapt hier en daar, maar sterke cinematografie, de prachtige beelden en de bijpassende muziek houden de kijker bij de les.

2.5 / 5

Trailer Drømmeland