Recensie The Aftermath

Liefde na de oorlog

drama / romantiek
109 minuten (1u49m)
Kijkwijzer 16 Kijkwijzer g

Renée Vermeeren
om 09:52

Wanneer de Tweede Wereldoorlog voorbij is begint Duitsland met de wederopbouw van hun steden. Als vrouw van een Britse kolonel heeft Rachael Morgan (Keira Knightley) moeite met haar plaats te vinden in het verslagen Hamburg. Kan haar huwelijk het overleven als haar man een muur om zichzelf bouwt? En kan ze alle Duitsers wel vertrouwen?

The Aftermath

Vijf maanden nadat de Tweede Wereldoorlog gewonnen is door de geallieerden blijft Lewis Morgan (Jason Clarke) in Hamburg gestationeerd om te helpen met de wederopbouw en het detineren van alle aanhangers van Hitler. Nu het veilig genoeg is komt zijn vrouw, Rachael Morgan (Keira Knightley), over vanuit Engeland. Samen trekken ze in het huis van de Duitser Stephen Lubert (Alexander Skarsgård) en zijn dochter Freda (Flora Thiemann). Rachael heeft moeite met het samenleven met Duitsers en wil zeker weten dat haar huisgenoten geen aanhangers van Hitler waren of zijn. En de Duitsers hebben moeite met de komst van de buitenlanders die hun woningen innemen en neerkijken op hen. Zo ontstaat er een bepaalde spanning in het huis waarbij de bewoners ervan uitgaan dat de ander hen haat. Nadat het duidelijk wordt dat het huwelijk van de Morgans onder grote druk staat lopen de spanningen op. Hoelang zullen de bewoners deze spanningen kunnen negeren? En in hoeverre is de oorlog daadwerkelijk over?

Een heus drama

The Aftermath is een typisch drama. Emotie staat centraal en er gebeurt qua actie niet erg veel. Het plot ontwikkelt zich aan de hand van deze emoties en heeft ook een emotionele impact op de kijker. Hoewel je de film niet huilend zal verlaten heerst er na het verlaten van de zaal wel een bepaald gevoel in de lucht. Dit is wellicht in de verte te vergelijken met het gevoel dat mensen na de oorlog hadden: er is veel narigheid gebeurd maar nu is het weer oké. Dit moet verwerkt worden maar tegelijkertijd kunnen we verder met ons leven. Dit heeft de film goed weten te doen.

Voorspelbaar

Aangezien dit niet de eerste film is over de oorlog en de liefde, is The Aftermath behoorlijk voorspelbaar. Regisseur James Kent zorgt dat de film voldoet aan de verwachtingen van de kijker en volgt de conventies van het genre, waardoor ver van tevoren geraden kan worden wat er gaat gebeuren, wat de climax zal zijn, en hoe het zal eindigen. Ondanks deze voorspelbaarheid heeft Kent ervoor gezorgd dat het gebrek aan een verrassingselement er niet voor zorgt dat de film saai is. De landschappen en de typische huizen en kleding voor die tijd zijn elke keer weer indrukwekkend om te zien. Over het algemeen maakt Kent series en films voor televisie en The Aftermath is ook geproduceerd door de BBC en Fox. Deze televisie-invloeden zijn enigszins terug te zien in de bijzondere close-ups en in de algehele filmstijl. Toch is het Kent goed gelukt om een echte bioscoopfilm neer te zetten.

Sterk acteerwerk

Knightley zullen de meeste mensen kennen van de Pirates of the Caribbean-films, maar hier laat de Britse een geheel nieuw scala aan emoties zien. Dit geldt overigens ook voor de overige castleden, die stuk voor stuk aangrijpende gezichtsuitdrukkingen op het doek weten te krijgen. In zijn geheel heeft Kent een mooie, doch voorspelbare en niet vernieuwende, film weten te maken waarin de acteurs een mooie performance leveren.

3 / 5
The Aftermath is nu te zien in 11 bioscopen.

Trailer The Aftermath