Recensie L'homme fidèle

Hoe trouw kan je zijn?

Willemijn Gertsen
om 19:00

Ongelooflijk hoe de goeiige Abel zich in de romantische vertelling L’homme fidèle van Louis Garrel laat manipuleren door anderen. Hoever ga je in je loyaliteit en devotie voor een ander? Ook andere personages hebben zo hun twijfels: wat is de beste aanpak om de liefde van je leven te veroveren? Wat doe je om jezelf te verzekeren van ware liefde? Garrel, tevens scenarioschrijver, en coscenarist Jean-Claude Carrière, komen met verrassende opties.

L'homme fidèle

Driehoeksverhouding

Abel en Marianne zijn drie jaar samen wanneer Marianne Abel verrast met de mededeling dat ze zwanger is, alleen niet van hem. Het kind is van Paul, Abels beste vriend met wie Marianne al een jaar een verhouding heeft. Abel wordt vriendelijk verzocht binnen tien dagen het veld te ruimen, wat hij gelaten en zonder morren doet. Na negen jaar ziet Abel Marianne weer terug op de begrafenis van Paul. Abels liefde voor Marianne laait gelijk weer op. Op de begrafenis is ook Eve, het jongere zusje van Paul, die al vanaf haar puberteit verliefd is op Abel en de toenadering tussen Marianne en Abel goed in de gaten houdt.

Abel trekt in bij Marianne en haar zoontje Joseph. Maar wat belooft een mooie hernieuwde romance te worden, wordt verstoord door Joseph. Hij zaait twijfel over de dood van zijn vader en betrekt Abel in zijn complottheorie met verdenkingen richting zijn moeder en de huisarts. Intussen heeft Eve haar zinnen gezet op Abel en gaat daarbij heel voortvarend en direct te werk: ze confronteert Marianne met haar wensen. Marianne laat zich niet aan de kant zetten en bedenkt een plan.

Voice-over

Het verhaal wordt afwisselend verteld in een soms wat langdradige en vlakke voice-over door de drie hoofdpersonages: Abel, Marianne en Eve. Er heerst alom twijfel bij de personages over hun gevoelens voor hun liefdesobject. De dialogen zijn gefilmd in close-up, maar ondanks deze indringende manier van filmen, geven de gezichtsuitdrukkingen van de personages niet veel prijs. Garrel als de sukkelige Abel is een man die zich laat leiden door twee strijdlustige vrouwen, een gewiekst jongetje van negen, een huisarts, en zelfs door een vrouwelijke ober in een restaurant. Hij heeft zijn werk als journalist redelijk op de rails, maar blijkt in zijn privéleven niet tot eigen inzichten te kunnen komen. Zelfs het besef dat Joseph misschien wel zíjn kind is, komt pas laat in hem op. Joseph (Joseph Engel) beweegt zich kalm en berekenend door de film; ook van hem wordt niet duidelijk wat hij precies wil. Marianne (Laetitia Casta) is een opportunistische vrouw behept met tegenstrijdige gevoelens die risico’s niet schuwt en al haar acties emotieloos uitvoert. Eve (Lily-Rose Depp) is jong, verliefd en volhardend, maar ook bij haar slaat de vertwijfeling toe. In deze aardige film is iedereen vlak en besluiteloos in toch wel extreme situaties, wat bij de kijker een onverzadigd gevoel achterlaat.

3 / 5

Trailer L'homme fidèle