Recensie The Hustle

Badass woman

om 07:35

In tijden waarin Hollywood liever iets een tweede keer maakt in plaats van iets nieuws te bedenken komt Universal met The Hustle. Zoals de tagline van de film, 'They’re giving dirty rotten men a run for their money', al verraadt gaat het om een remake van de film Dirty Rotten Scoundrels uit 1988. Ditmaal geen mannen die vrouwen oplichten, maar omgekeerd. En een film over 'con artists' gaat er altijd wel in. Toch?

The Hustle

The Hustle vertelt het verhaal van twee oplichtsters die geheel toevallig in elkaars vaarwater terechtkomen. De amateuristische oplichtster Penny (Rebel Wilson) komt bij toeval terecht de Zuid-Franse badplaats Beaumont-sur-Mer, waar het wemelt van de rijke mannen. Dit is het werkterrein van professional Josephine (Anne Hathaway). Als de paden van de twee dames elkaar kruisen en Penny alle bestaande plannen van Josephine in de war gooit besluit ze om haar kennis van het vak te delen met Penny.

Eerste speelfilm

Na diverse tv-series te hebben geregisseerd, zoals Veep, krijgt Chris Addison nu zijn kans op het grote witte doek met zijn eerste speelfilm. Het ‘con artist’-genre wordt altijd wel redelijk gewaardeerd en gelukkig heeft hij met actrices Hathaway en Wilson twee namen waar een prima film mee te maken zou moeten zijn. De setting in Zuid-Frankrijk lijkt garantie voor een zomerse film vol rijkdom, shine en glitter. Anne Dudley mag daarbij de film voorzien van een mediterraan geluid om de juiste sfeer af te maken.

Wilson

Wilson krijgt vanaf het eerste moment al snel en makkelijk de lachers op haar hand. Maar Hathaway laat wederom zien ook prima in een komedie te kunnen spelen. Toch wordt de film uiteindelijk gedragen door de kolderieke scènes van Wilson. Het is beter om er niet aan te denken hoe de film er zonder haar uitgezien zou hebben. Als de aftiteling, begeleid door het nummer Badass Woman van Meghan Trainor, start is wederom één ding duidelijk: men lijkt in Hollywood nog steeds niet te snappen dat het simpel aanpassen van het geslacht van karakters geen gouden ticket naar hernieuwd succes is. In hetzelfde genre is Oceans 8 hier het perfecte voorbeeld van. Dit te makkelijke concept hebben we nu vaker gezien en doet vooral tekort aan het acteertalent van de vrouwelijke hoofdrolspeelsters in deze remakes/reboots (uitzonderingen daargelaten). Geef de dames iets origineels.

The Hustle maakt helaas weer eens pijnlijk duidelijk dat je bij een remake niet simpel door het veranderen van het geslacht weer een goede film kunt neerzetten. Dit valt zeer zeker niet toe te rekenen aan Wilson en Hathaway, die er juist voor zorgen dat de film niet onderuit gaat. Met name dankzij de grappen van Wilson is het eindresultaat een prima komedie, maar daar is ook alles mee gezegd.

3 / 5
The Hustle is nu te zien in 14 bioscopen.

Trailer The Hustle