Recensie Christo: Walking on Water

“Fucking Awesome”

documentaire / drama
105 minuten (1u45m)
Kijkwijzer AL Kijkwijzer gt

Willemijn Gertsen
om 04:22

“Fucking awesome!”, roept Vladimir Yvachev, neef en productiecoördinator van de Bulgaarse kunstenaar Christo (1935), bij de voltooiing van het project ‘The Floating Piers’ in juni 2016 in Italië. Het beschrijft de impact van de drie kilometer lange, knalgele wandelroute op het Iseomeer die het vasteland verbindt met een eiland in het meer. In de documentaire Christo: Walking on Water schept Andrey Paounov een authentiek beeld van de kunstenaar en het artistieke proces van zijn creatie. Hij maakt duidelijk dat kunst voor Christo een noodzaak is, gebaseerd op een visie die met passie en toewijding gerealiseerd moet worden.

Christo: Walking on Water

De weg naar het Iseomeer

De chronologisch opgezette documentaire begint in het atelier van Christo waar hij gedreven bezig is met het maken van tekeningen en schilderijen voor verkoop. In zijn compromisloze visie wordt kunst bedacht, gefinancierd en vervaardigd in complete onafhankelijkheid. Zijn originele werk en de catalogus moeten twintig miljoen dollar opbrengen. Hier komt de cruciale rol van Vladimir tot uiting: hij biedt Christo op een respectvolle manier tegenwicht om de zaken uitvoerbaar te houden. 97 dagen voor de geplande opening komt het team naar het Iseomeer waar het enthousiasme losbarst. 220 duizend kunststof kubussen worden bezorgd; ze worden aan elkaar bevestigd met 220 duizend grote kunststof schroeven en vervolgens in delen het water ingetrokken om een brede ponton met een vertakking te vormen naar een door pontons omringd eiland. Paounov vertelt het creatieve verhaal in dagen in aanloop tot de opening, vervolgens de duur (16 dagen) en de sluiting van het project. Tot de opening op 18 juni komen diverse (technische) obstakels en bureaucratische problemen en verplichtingen voorbij, zoals materiaalkeuzes, bezoeken en zittingen van het gemeentebestuur, en extreem slechte weersomstandigheden. Na de opening doen andere problemen zich voor; nu spelen zaken als veiligheid, crowd control en daarmee samenhangende logistieke problemen en vermissing. Het project dreigt al na een dag te worden gesloten!

Zevenhonderd uur ruw materiaal

De camera volgt de kunstenaar heel dichtbij tijdens het gehele proces. We zien hem in allerlei gemoedstoestanden, en met alle hoogte- en dieptepunten zien we een heel sympathieke, geconcentreerde en contente man. Zijn enige doel, de zoektocht naar voldoening en schoonheid, wordt bereikt. Paounov gebruikte voor zijn film tien verschillende cameraploegen, die samen zevenhonderd uur film maakten. In het montageproces weet de documentairemaker met co-editor Anastas Petkov, de protagonisten en de onvoorziene en oncontroleerbare gebeurtenissen op een knappe, narratieve wijze te bundelen en te presenteren. De muziek (Saunder Jurriaans, Danny Bensi, gemixt door Phil McGowan) is zeer gevarieerd en weet voor extra spanning te zorgen tijdens dit soms uitermate heikele avontuur.

Waar Christo met ‘The Floating Piers’ een ode aan zijn vrouw Jeanne-Claude (1935-2009) brengt – zij hadden deze droomvisie in 1971 samen geconcipieerd – eert Paounov Christo met een film die, zoals hij zelf verwoordt, iedere toeschouwer de mogelijkheid biedt om letterlijk in Christo’s voetstappen te treden, in de heilige graal van creatie. De laatste scène laat zien dat deze unieke kunstenaar nog volop aan het werk is.

3.5 / 5
Christo: Walking on Water is nu te zien in 15 bioscopen.

Trailer Christo: Walking on Water