Recensie Aladdin

A whole new world?

avontuur / familie
128 minuten (2u8m)
Kijkwijzer 9 Kijkwijzer a

om 04:25

Na de aftrap van Belle en het Beest voor een grote uitrol van Disney voor liveaction-remakes van zijn klassiekers is het nu de beurt aan Aladdin. Met Guy Ritchie krijgt de film niet per se een regisseur die je zou verwachten. De man bekend van films als Snatch en Sherlock Holmes gaat dus nu aan de slag met het bekende sprookje.

Aladdin

Dat je niet zomaar aan de slag kan gaan met een Disney-klassieker zonder commentaar te krijgen ontdekten de makers vrij snel. Toen er een foto online verscheen van Will Smith als geest uit de lamp met een gewone en niet blauwe huidskleur was het internet te klein voor de boze fans. Zoals we op bovenstaande foto zien was dat gelukkig iets te snel geschreeuwd. Maar het geeft maar eens aan hoeveel betrokken fans Disney eigenlijk heeft en aan hoeveel zaken je bij een dergelijke film wel niet moet denken.

Minder bekend

Het verhaal van Aladdin vertelt over de straatrover Aladdin die in contact komt met de mooie prinses Jasmine. Na deze ontmoeting is Jasmine het enige waar Aladdin nog aan denkt. En gelukkig krijgt hij dankzij het vinden van een magische lamp wat extra hulp om haar hart te veroveren. Voor de rol van Aladdin is gekozen voor de wat minder bekende Mena Massoud. En eigenlijk kan gezegd worden dat de film meerdere acteurs die op het randje van Hollywood definitief binnendringen wellicht het laatste zetje geeft die richting op. De rol van Jasmine wordt vertolkt door Naomi Scott en onze eigen Marwan Kenzari kreeg de rol van Jafar. En deze keuzes pakken ook goed uit. Het trio laat zien dat ze in staat zijn om grote rollen op te pakken en hun carrière zal na deze film zeker weer iets sneller gaan.

Wennen

Wat we bij deze nieuwe versie van Aladdin vooral moeten is even wennen. Will Smith had uiteraard na de vertolking van Robin Williams van de geest een grote schoen om te vullen, maar doet dit bijzonder goed. En met de eerder genoemde acteurs is het ook even wennen. Maar als we even door die gewenning heen zijn is een ding duidelijk: Aladdin is een groot succes. Ritchie is bijzonder trouw gebleven aan het origineel. Alleen Jasmine heeft wat meer power en een extra nummer gekregen, maar verder is het een feest der herkenning.

Tekenfilmwereld uit 1992

Mede dankzij director of photography Alan Stewart ziet de Arabische wereld van Agrabah er prachtig en kleurrijk uit. Deels opgenomen in een studio in het Verenigd Koninkrijk en deels in Jordanië komt de tekenfilmwereld uit 1992 weer helemaal tot leven. Alan Menken is wederom betrokken bij de muziek en schreef ook het nieuwe nummer voor Jasmine samen met Pasek and Paul.

Aladdin is precies geworden zoals we hoopten. De keuze voor de acteurs en actrices, Agrabah, hoe de karakters eruit zien, bijna alles lijkt te kloppen. Als dan A Whole New World wordt ingezet is het voor de fans moeilijk om niet opnieuw verliefd te worden op deze film. We kijken nu al uit naar de volgende liveaction-remake.

5 / 5
Aladdin is nu te zien in 46 bioscopen.

Trailer Aladdin