Recensie Tolkien

Vader van de fantasy-literatuur

biografie / drama
112 minuten (1u52m)
Kijkwijzer 12 Kijkwijzer g Kijkwijzer a

Renée Vermeeren
om 17:35

In de nieuwe film van de Finse regisseur Dome Karukoski leren we Nicholas Hoult kennen als Tolkien, de Brit die wereldwijd bekend staat als schrijver van de boekenreeksen The Hobbit en The Lord of the Rings. 46 jaar na het overlijden van de schrijver leren we hem nu, nadat voornamelijk zijn fictie is verfilmd, als persoon kennen. En dat is een bijzonder verhaal.

Tolkien

In deze film, die gebaseerd is op het leven van de schrijver – het is dus niet een biografie die 100% accuraat probeert te zijn – zien we hoe John Ronald Reuel Tolkien in zijn jeugd al veel te maken kreeg met fantasieverhalen en bijzondere talen. We zien hoe de intelligente jongen vrienden maakt en hoe hij naar Oxford gaat om te studeren. Vanwege het uitbreken van de Eerste Wereldoorlog wordt Tolkien uitgezonden. Tijdens het verhaal over zijn leven zien we elementen terugkomen die de kijkers kunnen herkennen uit de fictieverhalen van de schrijver, en daaruit kunnen we opmaken dat bepaalde gebeurtenissen en ervaringen in Tolkiens leven inspiraties waren voor specifieke delen in zijn verhalen.

Veel contrasten

De film opent met een scène van Tolkien in de loopgraven, gepaard gaande met de nare beelden en donkere sferen die daarbij horen. Vervolgens worden we meegenomen naar zijn jeugd, gevuld met mooie kleuren en bloeiende bomen. Dit contrast komt vaak terug en illustreert hoe Tolkien inspiratie opdeed voor zowel de vrolijke, door Hobbits bevolkte 'Shire', als de duisternis in 'Middle Earth'.

Brotherhood

Ondanks het feit dat een fervent Lord of the Rings-kenner talloze referenties zal herkennen in de film, is dit niet de focus van het verhaal. Karukoski legt de focus op de vriendschap tussen Tolkien en de drie andere jongens, waar hij een broederschap mee vormt. We leren een heel nieuw verhaal omtrent Tolkien als persoon kennen, en zijn welbekende boeken worden vrijwel niet benoemd. Zijn leven zien we vanuit Tolkiens perspectief, waardoor het de kijker makkelijk wordt gemaakt om zich te verplaatsen in de schrijver.

Prachtig beeld

Karukoski weet mooie composities te maken met bijzondere shots van bovenaf en originele camerapositionering. Vele shots hebben iets weg van een schilderij dat boven een haard zou kunnen hangen. Een minpunt met betrekking tot de verhaallijn, is dat de film enigszins langzaam opbouwt, waardoor het af en toe langdradig aan kan voelen. Echter, dit geeft wel mogelijkheid om Tolkien als persoon goed te leren kennen en om je als kijker thuis te laten voelen in een wereld vol met zijn fantasieën. En zoals we gewend zijn van Hoult, vergeet je vrijwel geheel dat je naar een acteur zit te kijken. Maar ook de overige cast, waaronder Lily Collins (Edith Bratt), doet het zeer goed. Oftewel, Tolkien is een mooie film die vele kijkers zullen waarderen.

3.5 / 5

Trailer Tolkien