Recensie X-Men: Dark Phoenix

Fantasieloos einde van de X-Men-saga

Sven de Graaf
om 22:58

X-Men: Dark Phoenix is de laatste film van de X-Men-reeks die door 20th Century Fox is geproduceerd. De timing van de release is, nauwelijks een maand na het verschijnen van het succesvolle Avengers: Endgame, (over)moedig te noemen. Kennelijk vertrouwt Fox erop dat Dark Phoenix buiten de slagschaduw van de laatste Avengers-film kan staan. Vertrouwen dat vooral gebaseerd moet zijn op de kracht van het scenario en acteertalent, want qua special effects en aantallen A-acteurs geldt Endgame bij voorbaat als superieur. Simon Kinberg, betrokken als producer bij het hartverscheurend mooie Logan (2016), een Wolverine-spinoff, schreef het scenario en regisseerde met Dark Phoenix zijn eerste film.

X-Men: Dark Phoenix

Jean Grey / Dark Phoenix

Kinberg doet een serieuze poging om het verhaal Jean Grey Summers / Phoenix boeiender te vertellen dan het matige X-Men: The Last Stand (2006) deed, toen onze Famke Janssen nog de rol van Jean vertolkte. Jean, ditmaal gespeeld door Sophie Turner, is een mutante wier leven is getekend door de worsteling met haar krachtige,moeilijk te controleren telekinetische en telepathische vermogens. De film opent in 1975 als de jonge Jean ongewild een auto-ongeluk veroorzaakt waarbij haar ouders betrokken zijn. Professor Charles Xavier (James McAvoy) ontfermt zich vervolgens over haar en plaatst met zijn telepathische vermogens enkele blokkades rondom Jeans trauma’s, zodat ze haar krachten beter kan controleren. Dan, in 1992, stuurt Charles Jean en de andere X-Men om een groep NASA-astronauten te redden van een ‘zonnevlam’. De reddingsactie verloopt desastreus.. Jean wordt verteerd door de zonnevlam maar overleeft  wonderwel.. De vlam blijkt een soort kosmische, woeste kracht die zich tijdens het incident in haar heeft genesteld. De ‘dark phoenix’ is geboren en vormt een gevaar voor zowel mens als mutant.

Afgezaagd scenario

Het traditionele thema van de X-Men-films, de rassenkwestie tussen mutanten en homo sapiens, komt slechts kort en plichtmatig aan bod. Voor serieuze karakteropbouw of verdieping van de verhaallijnen, iets waar Marvel Studios (met Avengers, Thor, Spider-Man etc.) meerdere films voor gebruikt, is evenmin weinig ruimte. Zelfs Jeans karakter komt weinig scherp naar voren. Niet alleen is de phoenix het effect van een externe factor, en niet zoals in Apocalypse een potentieel dat in Jean resideert, maar Kinberg voert ook een groep aliens op die Jeans kracht willen afpakken om de mensheid te vernietigen. Daarmee is de kans tenietgedaan om à la Logan een existentiële, Jekyll-en-Hyde-achtige strijd in en rondom Jean als centraal plot te laten functioneren. Nu doet de film aan als een B-versie van Endgame, met minder spektakelgehalte en een fantasieloos narratief. Turners ongeïnspireerde acteerprestatie voegt daar weinig positiefs aan toe. Tot meer dan een hysterisch huilende Jean of de vleesgeworden phoenix-woede komt de voormalige ster van Game of Thrones niet. De overige acteurs moeten volstaan met bijrollen zonder diepgang. Alleen McAvoys zuipende, egoïstische Professor X is een welkome dissonant in dit verder voorspelbaar en afgezaagd scenario.

Triest einde franchise

X-Men (2000) bracht Marvels superhelden voor het eerst overtuigend op het bioscoopscherm. Marvel Studios / Disney heeft de lat inmiddels met onder andere Avengers zelf te hoog gelegd voor Fox. Dark Phoenix kan als spektakelstuk niet meer mee. Een uitweg, die helaas niet is genomen, had naar voorbeeld van Logan een scenario kunnen zijn met een wat meer existentiële insteek. Dark Phoenix markeert een futloos einde van de X-Men-franchise, een asgrauwe film waaruit een toekomstig verrijzen niet eenvoudig zal zijn.

2 / 5

Trailer X-Men: Dark Phoenix